بلاکچین و بازاریابی دیجیتال

بلاکچین و آینده‌ی صنعت بازاریابی دیجیتال

این روزها که صحبت از ارزهای دیجیتال بین عموم مردم نیز جاافتاده است، ترجیح می‌دهیم این مطلب را با همین موضوع آغاز کنم. اگرچه بحث سر بیت‌کوین، اتر یا بقیه‌ی ارزهای دیجیتال نیست، اما برای این‌که بتوانیم بلاکچین را ساده‌تر درک کنیم لازم هست که بحث را با موضوع ساده‌تری هم‌چون پول‌های دیجیتال شروع کنیم.

براساس تعریفی که در ویکی پدیا آمده است:

پول دیجیتال به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل برپایه‌ی اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست، اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد.

بیتکوین مشهورترین ارز دیجیتالی شناخته شده کنونی است و قیمت آن براساس عوامل مختلفی تغییر پیدا می‌کند، دقیقا مثل دلار. به عنوان مثال، اگر سال ۲۰۱۳ اندکی بیت‌کوین خریده بودید، الان احتمالا یکی از پولدارترین افراد جامعه تبدیل می‌شدید.

قیمت بیت کوین

در واقع با این سیستم، افراد بدون نیاز به واسطه‌ای هم‌چون بانک، قادر هستند که با هم تبادل ارز کنند.

اما ارزهای دیجیتال، همواره محدودیت‌های بسیاری داشته‌اند و انقلاب واقعی در کشف و شناسایی این ارزهای دیجیتال نیست. بلکه آن‌چه که اهمیت دارد و ممکن است دنیا را به کل تغییر دهد، بستری است که امکان‌پذیر شدن معاملات ارزهای دیجیتالی را فراهم کرده است.

به نظر می‌رسد بلاکچین، پارادایم جدیدی را در حوزه‌ی کسب وکارها به وجود خواهد آورد. همانند همه‌ی پارادایم‌هایی که برنده‌ و بازنده‌هایی دارند، احتمالا تکنولوژی بلاکچین نیز چنین عملکردی داشته باشد، اما اگر برنامه‌ریزی‌ها به صورت صحیح صورت گیرند، تکنولوژی بلاکچین می‌تواند عصر سعادت برای هر کسی باشد.

اما بلاک‌چین دقیقا چیست؟

بلاکچین تکنولوژیی هست که امکان به وجود آمدن ارزهای دیجیتال هم‌چون بیت‌کوین را فراهم ساخته است. تکنولوژیی که اعتماد را بین طرفین قرارداد برقرار می‌سازد و واسطه‌ها را از میان حذف می‌کند. اگر بخواهیم نحوه‌ی کار بلاک‌چین را توضیح بدهیم، می‌بایست وارد مسائل فنی‌تری شویم، اما اجازه دهید با یک مثال، آن را به زبان ساده معرفی کنیم.

اینترنت کنونی همانند یک پل ارتباطی میان کاربران است و به خودی خود ارزشی ارائه نمی‌کند. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد اینترنت آینده که بلاکچین نام دارد، یک بستر اپن سورس خواهد بود که نقش واسطه‌ها را بازی خواهد کرد.

 

 

برای این‌که بحث ساده‌تر شود، مثال جالبی را در این مورد بیان می‌کنیم:

حتما با اسنپ و تپسی آشنایی دارید. این‌ها نمونه‌های ایرانی اوبر و لیفت هستند. در این‌که فوق‌العاده هستند شکی نیست. اما ده بیست سال دیگه جایی در دنیا نخواهند داشت. چرا؟ کار این شرکت‌ها چیه؟ این‌ها راننده و مسافر رو بهم وصل می‌کنند و به هر دو این اعتماد را می‌دهند که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. حالا اگه یه پلتفرم بلاکچین شکل بگیرد، چه پیش خواهد آمد؟ خود اینترنت مسافر و راننده رو بهم وصل میکند و به راننده اطمینان میدهد برای پرداخت پول و به مسافر اطمینان میدهد برای امنیت (چون قابل پیگیریه چه کسی کی سوار چه ماشینی شده و ماشین از کجا رفته و…). در نهایت؟ ده یا بیست درصد پولی که شرکت واسطه دریافت می‌کرده، به سود راننده و مشتری اضافه می‌شود.

نقش بلاکچین در تحولات بازاریابی دیجیتال

حال که با بلاکچین آشنا شدید، به راحتی می‌توانید تحولاتی را که با توسعه‌ی بلاک‌چین در بازاریابی دیجیتالی شکل می‌گیرند را متوجه شوید.

حدف واسطه‌ها

واسطه‌ها به اصلی‌ترین بخش تبلیغات دیجیتال در دنیای کنونی تبدیل شده‌اند. با این حال، شرکت‌هایی که به دنبال تبلیغات دیجیتال هستند، نصف میزانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، نتیجه می‌گیرند. دلیل این موضوع، وجود واسطه‌هاست.

اگرچه بیشتر از حذف بانک‌ها در آینده‌ای نزدیک می‌شنویم، اما آن تنها بخشی از ماجراست. بسیاری از شرکت‌ها هم‌چون گوگل، فیسبوک و … که کارشان اعتمادسازی بین ارائه‌دهنده و خدمات‌گیرنده است، دچار تحول خواهند شد.

بنابراین به جای این‌که برای تبلیغات با صاحبان سایت‌ها ارتباط بگیرید، از طریق بلاک‌چین بدون هیچ دغدغه‌ای، این کار را انجام خواهید داد.

چه اتفاقی می‌افتد؟ کاهش منظم هزینه‌های اضافی و افزایش حاشیه سود شما.

اعتمادسازی با ایجاد شفافیت

یکی از مشکلاتی که اغلب شرکت‌های بزرگ با آن مواجه هستند، اعتمادسازی است. مردم در طول زمان، به دلایل مختلف نسبت به کسب‌وکارها بی‌اعتماد شده‌اند. از همین رو، یکی از کارهای اساسی بازاریابان کنونی اینست که از طریق روش‌های مختلف اعتماد مخاطبان را جلب کنند. بلاکچین این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به صورت کامل روند فعالیت شرکت‌ها را ببینند و تصمیم‌گیری کنند.

بلاک‌چین سطحی از شفافیت را ایجاد می‌کند که تاکنون مشاهده نکرده‌ایم.

ساده‌تر شدن فرآیند شناسایی کاربر

امروزه یکی از مشکلات اساسی حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال و تبلیغات شناسایی دقیق کاربر است، هیچ شرکتی نمی‌تواند به اطلاعات خصوصی افراد دست یابد، چرا که اینترنت امن نیست و مردم از ارائه‌ی اطلاعات به شرکت‌ها خودداری می‌کنند.

در اینترنت آینده مردم نگران ارائه‌ی هویت خود نخواهند بود و بنابراین تبلیغات هدفمندتر خواهد شد. البته مردم خودشان تعیین خواهند کرد که بازاریابان از کدام اطلاعات آن‌ها بتوانند استفاده کنند.

از این رو بازاریابان:

  • برای تبلیغاتی پول پرداخت خواهند کرد که واقعا به آن‌ها عملکرد و نتیجه ارائه کند.
  • به اطلاعات و داده‌های مصرف‌کنندگان دسترسی پیدا کنند و جهت دریافت این داده‌ها حتی ممکن است پول پرداخت کنند.

    بازاریابی در اینستاگرام

    کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

    فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان

  • به مصرف‌کنندگانی که برای آن‌ها به عنوان تبلیغ‌کننده عمل می‌کنند، پاداش خواهند داد.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ واقعا رشد خواهد کرد و با ارائه‌ی معیارهای واقعی، اینفلوئنسرهای واقعی شناخته خواهند شد.
  • دنبال‌کنندگان واقعی از دنبال‌کنندگان جعلی جدا خواهند شد.
  • دیجیتال مارکتینگ بدون نگرانی‌های امنیتی و هزینه‌های اضافی اجرا خواهد شد.