بررسی کمپین تبلیغاتی دیجی کالا در یلدا

بررسی کمپین” یلدای شگفت‌انگیزِ” دیجی‌کالا

امروزه کسب‌وکارها سعی می‌کنند جهت ارتباط با مشتریان و افزایش فروش خود، نقاط تماس جدیدی را مطرح کنند. یکی از مواردی که به تازگی در بین کسب‌وکارهای امروزی رایج شده است برگزاری کمپین تبلیغاتی در رویداد و مناسبت‌های مختلف می‌باشد.

این رویدادها می‌تواند شامل رویدادهای ملی، مذهبی، کپی شده از خارج و مخصوص به یک کسب‌وکار باشد.

شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب در میان ایرانیان به نیکی یاد می‌شود که در این شب به یاد ماندنی، خانواده‌ها دور هم جمع شده و با برگزاری جشن شبی خاطره‌آمیز را به وجود می‌آورند. خوراکی‌های خوشمزه و رنگی یکی از ارکان مهم این شب به حساب می‌آید.

شب یلدا یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جشن‌های ملی در ایران است که در بین تمام اقوام و شهرهای کشور برگزار می‌شود. شب یلدا یک فرصت مناسب برای کسب‌وکارها است تا بتوانند میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهند و تجربه خوبی را برای مشتریان رقم بزنند.

چندین سال است که برگزاری کمپین تبلیغاتی برای شب یلدا  چه از سمت کسب‌وکارها و چه از سمت عموم مردم، رایج شده است. برای مثال کمپین” یلدا بدون موبایل” در شب یلدا به اجرا درآمد و پیغام آن در کنار خانواده بودن و لذت بردن از این این جمع خانوادگی است.

دیجی‌کالا یکی از کسب‌وکارهای موفق آنلاین ایرانی است که تقریبن تمام افرادی که با اینترنت سروکار داشته باشند، با آن آشنا هستند.

در این نوشته سعی داریم نگاه اجمالی به کمپین تبلیغاتی ” یلدای شگفت‌انگیز” دیجی کالا داشته باشیم.

مقدمه

دیجی‌کالا به تازگی  کمپین‌های مختلفی را در مناسبت‌های مختلف برگزار کرده است. برخی از این کمپین‌ها به صورت کلی، فصلی اتفاق می‌افتد و برخی هم به صورت کوتاه مدت به عنوان مثال روزانه برگزار می‌شود.

آخرین کمپینی که قبل از ” یلدای شگفت‌انگیز” توسط دیجی‌کالا اجرا شد، کمپین ” جمعه‌ به خرید” بود که این رویداد از روز سوم چهارم آذرماه سال ۹۶ برگزار شد. بنا بر آماری که مسئولان دیجی کالا ارائه داده‌اند ۲۰ هزار نوع کالا با تخفیف در اختیار کاربران قرار گرفت و ۲۷۶ هزار عدد کالا به فروش رفت. میزان بازدید در کمپین” جمعه‌ به خرید” ۱۰۰ میلیون بازدید و ۵.۶ میلیون Session در یک روز رقم خورد.

سابقه برگزاری کمپین تبلیغاتی ” یلدای شگفت‌انگیز” توسط دیجی‌کالا

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا به عنوان بنیان‌گذار رویداد «یلدای شگفت‌انگیز» از دو سال پیش یک جشنواره خرید آنلاین را آغاز کرد و به دلیل استقبال گسترده مخاطبان از این رویداد اواخر آذرماه سال گذشته نیز به مدت سه روز یک حراج بزرگ اینترنتی دیگر را با محوریت شب یلدا برگزار کرد.

کمپین تبلیغاتی دیجی کالا در سال ۹۶

دیجی‌کالا شب‌ یلدا را به نام روز خرید اینترنتی ایرانیان نام‌گذاری کرده‌است که امسال برای سومین سال پیاپی کمپین” یلدای شگفت‌انگیز” را برگزار کرد.

زمان شروع کمپین تبلیغاتی دیجی کالا

با توجه به اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ( بازاریابی تاثیرگذار) دیجی‌کالا نیز با تدبیر مناسبی که داشت توانست یک هفته قبل از شروع کمپین” یلدای شگفت‌انگیز” تبلیغ ویدیویی را توسط اینفلوئنسرهای مختلف به اشتراک درآورد و این محتوای ویدیویی طی هفته منتهی به کمپین توسط اشخاص مختلف باز نشر شد.

نحوه برگزاری کمپین تبلیغاتی دیجی کالا

در طول برگزاری کمپین هر روز ۶۰ کالای نصف قیمت و تعداد زیادی کالاهای متنوع با تخفیف‌های فوق‌العاده به فروش رسید.

اهدای جوایز هیجان‌انگیز بخشی از کمپین” یلدای شگفت‌انگیز” بود. هدایایی مانند سفر به اروپا و ماشین‌های لوکس یکی از راه‌های بخشیدن انگیزه به مشتریان جهت خرید بیشتر بود.

دیجی‌کالا در این کمپین توانست به خوبی با آژانس هواپیمایی معتبر علی بابا مشارکت کند. به طوری که جایزه سفر به اروپا توسط این آژانس ارائه شد.

جایزه سفر به اروپا شامل موارد زیر می‌شد:

  • ۴ شب بروکسل-۳ شب پاریس
  • بلیت رفت و برگشت و اقامت در هتل ۵ ستاره (با یک همراه)

نتایج کمپین تبلیغاتی دیجی کالا

با توجه به زیرساخت‌ها و تجارب موفق دیجی‌کالا در برگزاری کمپین‌های مختلف در سال‌های اخیر، این مجموعه توانست فروش خوبی را در”یلدای شگفت‌انگیز” به انجام برساند. براساس آماری که مدیران این مجموعه ارائه کرده‌اند، این کسب وکار در طول سه روز کمپین یلدا بیش از یک میلیون محصول را به فروش رسانده است.

برخی از مشتریان از عدم تخصیص تخفیف مناسب به برخی از کالاها توسط دیجی‌کالا و عدم تحویل به موقع سفارشات” یلدای شگفت‌انگیز” و  سایر موارد مرتبط با این کمپین اعتراض داشتند که این موارد نیز قابل قبول و به حق است ولی باید توجه داشت که کسب‌وکارهای اینترنتی که در کشور ما فعالیت می‌کنند در حال گذر از مرحله حساسی هستند که باید برخی از این کاستی‌ها را پذیرفت و امیدواریم که شرایطی مهیا شود که کاربران و مشتریان بهره کافی از خدمات ارائه شده ببرند.

نتیجه‌گیری

تولید محتوای کمپین یکی از اساسی‌ترین هدف‌های برگزاری هر کمپینی است. این پیغام باید طوری باشد که در ذهن مشتریان ماندگار باشد و بتواند اهداف بازاریابی تعیین شده را محقق کند.

دیجی کالا در بخش پایانی” یلدای شگفت انگیز” با یک حرکت هوشمندانه توانست به مسئولیت اجتماعی خود به خوبی عمل کند. به نحوی که به خاطر آلودگی هوا برای اولین بار  مدیران عامل و بنیان‌گذاران دیجی کالا( حمید و سعید محمدی) به وسیله موتور و دوچرخه برقی، محصولات خریداری شده را به مشتریان تحویل دادند.

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان