روش های جدید بازاریابی

بات ها، پیشتازان روش های جدید بازاریابی

فناوری های جدید، روش های بازاریابی را هم متحول کرده اند. روبات ها دارند به بخشی اساسی از فرآیند تولید محصول تبدیل می شوند و بات ها هم به بخشی اساسی از روش های جدید بازاریابی برای فروش موثرتر محصول. در ادامه با نمونه هایی از بهترین بات های سال ۲۰۱۷ آشنا می شویم و نقش آن ها در بازاریابی را بررسی می کنیم.

۱) پونچو (Poncho)

پونچو، هم روی وب سایت است و هم درون اپلیکیشن، گربه ای که با یک پالتو بارانی وضعیت آب و هوا را با جزئیات کامل به شما گزارش می دهد. گزارش های او فراتر از صرفا اعلام وضعیت آب و هواست. اعلام تاخیرات حمل و نقل به خاطر بدی آب و هوا و صحبت هایی که در روزهای بد آب و هوا با شما خواهد داشت و دیدی که از وضعیت آب و هوایی به شما خواهد داد او را به یک بات کاربردی تبدیل می کند.
پونچو با صدایی دوست داشتنی شبیه پری دریایی در زندگی روزمره با شما هم کلام می شود. پونچو بر روی مسنجر، کیک، اسلک و وایبر در دسترس است و با توجه به افزایش صعودی کاربرانش می توان گفت، توانسته نقش بات ها را به عنوان یکی از روش های جدید بازاریابی در زمینه اعلام وضعیت آب و هوا به خوبی اثبات کند.

استفاده از پونچو را می توان در مسنجر، کیک، اسلک یا وایبر آغاز کرد.

۲) رسیست بات (ResistBot)

اگر از عملکرد نمایندگان کنگره آمریکا عصبانی هستید و می خواهید پیام عصبانیت خود را برای آن ها بفرستید یا اینکه از دست آنها راضی هستید و قصد ارسال یک پیام تشکر دارید. رسیست بات خیلی سریع و آسان پیام شما را برای نمایندگانتان ارسال می کند.

رسیست بات روی اپلیکیشن ارسال پیامک گوشی همراه شما یا بر روی مسنجر قابل استفاده است.

۳) دومینوز اِنی وِیر (Domino’s AnyWare)

پیتزای دومینو با خدمات ۲۴ ساعته در تحویل پیتزاهای خوش مزه اش توانسته اسم و رسمی برای خود دربیاورد. دومینو یکی از نمونه های موفق در استفاده از روش های جدید بازاریابی محسوب می شود. او از روش های متعارف سفارش پیتزا از طریق وب سایت یا تماس تلفنی، فراتر رفته و به کمک دومینوز اِنی وِیر، بات سفارش پیتزای خود توانسته مشتری های زیادی را به خود جذب کند.
این ایده برای استفاده در کشور هم مناسب به نظر می رسد. مثلا باتی برای سفارش پیتزا از طریق تلگرام می تواند به عنوان یک روش پیشتازانه در بازاریابی در میان وب سایت های سفارش آنلاین در داخل کشور به شمار بیاید.

این بات بر روی مسنجر، آمازون اکو و وسایل گوگل هوم یا از طریق ارسال یک شکلک پیتزا به صورت پیامک کوتاه قابل استفاده خواهد بود.

۴) کایاک تراول هکر (Kayak Travel Hacker)

کایاک، وب سایتی برای اطلاع رسانی در زمینه سفر و گردشگری است. او به کمک بات خود اطلاعات ارزشمندی به مخاطبانش می دهد تا بتوانند سفری مقرون به صرفه داشته باشند. او دید خوبی از زمان های مناسب سفر به هر منطقه را به کاربر می دهد.
به کمک بات کایاک کاربران می توانند سفر خود را برنامه ریزی کنند. حتی می توان به کمک کلمات کلیدی ای مانند “پرواز بدون توقف” یا “هتل چهار ستاره” درخواست های ویژه ای از این بات داشت.

این بات هم می تواند ایده خوبی برای استفاده در داخل کشور به شما بدهد. با پیاده سازی باتی بر روی تلگرام در زمینه گردشگری، می توانید پیشتاز استفاده از روش های جدید بازاریابی در زمینه گردشگری در کشور شوید.

بات بر روی مسنجر، اسلک و آمازون اکو در دسترس است.

۵) فاکسی (Foxsy)

فاکسی، باتی برای همسان گزینی است. این بات ابتدا شروع به صحبت با کاربر می کند تا اطلاعاتی را از او بگیرد و با مشخصات و خلق و خوی او آشنا شود. سپس بات فاکسی، کاربر را به شخصی که بیشترین همسانی با او را داشته باشد معرفی می کند.

بات بر روی مسنجر و وایبر قابل به کارگیری است.

نتیجه‌گیری: روش های جدید بازاریابی

همان طور که احتمالا در جریان هستید به گفته بسیاری از کارشناسان بازاریابی، یکی از موثرترین انواع بازاریابی، بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا بر ایجاد رابطه با مخاطب، دادن اطلاعات مورد نیاز به او و تبدیل مخاطب به مشتری به مرور زمان تاکید دارد. بات ها می توانند ابزار خوبی برای ایجاد این رابطه دوستانه با مخاطبان در بازاریابی محتوا باشند.
در واقع وقتی صحبت از بات ها به عنوان یکی از روش های جدید بازاریابی می شود. بیشتر منظور بهره جستن از آنها به عنوان یک روش جدید در بازاریابی محتوا است. چرا که اگر بخواهیم از آنها در بازاریابی های سنتی (منظور بازاریابی های سنتی مبتنی بر فضای دیجیتال است) استفاده کنیم، احتمالا خیلی زود شاهد پایان یافتن عمر آنها خواهیم بود.