کار تیمی و ایجاد امنیت روانی در تیم

تیم‌های با کارایی بالا نیاز به امنیت روانی دارند: چگونه آن را ایجاد کنیم؟

بهترین تیم‌های دنیا در یک چیز مشترک هستند و آن اهمیت ایمنی روانی در آن‌هاست. در واقع، تک تک اعضای این تیم‌ها می‌دانند که در صورتی که مرتکب اشتباه شوند، مجازات نخواهند شد. این نتیجه‌ای است که از تحقیقات پائول سانتاگاتا یکی از مدیران ارشد گوگل راجع به کار تیمی به دست آمده است.

مطالعات نشان می‌دهد که ایمنی روانشناختی می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت، بازدهی و پیشرفت شود.

حال با دقت این موضوع را بخوانید تا متوجه شوید چرا ایمنی روانی در محیط کار بسیار باارزش است. مغز انسان در محیط کار با رفتارهای رئیس، همکاری که به دنبال رقابت است و زیردستانی که به دنبال ضعیف کردن فرد هستند، تحریک می‌شود. آمیگدال زنگ هشدار در مغز را فعال می‌کند و فرد سعی می‌کند تا واکنش نشان دهد. در چنین شرایطی فرد از واکنش‌های جنگ و گریز کمک می‌گیرد.

واکنش جنگ و گریز یک واکنش فیزیولوژیک است که جانداران در موقعیت‌های خطرناک از آن استفاده می‌کنند که در نهایت منجر به حمله یا فرار می‌شود. این واکنش لایه‌های بالاتر مغز را نابود می‌کند. در واقع قدرت استدلال و تحلیل فرد را از بین برده و فرد را به “اول اقدام سپس فکر” وا می‌دارد. در واقع، زمانی‌که واقعا به آن نیاز داریم، آن را از دست می‌دهیم.

در حالی که این واکنش که به صورت علمی هم اثبات شده است، در بسیاری از موارد ما را از مرگ نجات می‌دهد، اما در محل کار منجر به اشتباهات بسیار خطرناک می‌شود.

از همین رو، کار تیمی در قرن بیست و یکم به روش‌های جدیدتری نیاز دارد. ایجاد احساسات مثبت در تک تک اعضا که به تیم کمک می‌کند مشکلات پیچیده را حل کند و همکاری را سرلوحه‌ی کار خویش قرار دهد. منظور از احساسات مثبت احساساتی هم‌چون اعتماد به همدیگر، تعریف و تمجید از هم، تشکر کردن و الهام‌بخشی است که باعث می‌شود افراد با ذهن بازتری فکر کنند و برای بهبود اوضاع انگیزه داشته باشند.

هنگامی‌که محیط کار چالش‌برانگیز و تهدیدکننده نباشد، تیم می‌تواند حالت توسعه و پیشرفت را ادامه دهد. سطح اکسی توسین در مغز افزایش یابد و باعث اعتماد افراد به یکدیگر شود. شاید فکر کنید با افزایش اعضای تیم چنین روندی امکان‌پذیر نیست، در حالی‌که این‌ها مواردی هستند که در تیم بسیار گسترده گوگل اجرایی شده است.

چگونه می‌توانیم امنیت روانی و کار تیمی را در تیم خود بهبود بخشیم؟

تیم و کار تیمی خوب بسیار مهم است، تا جایی‌که می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت کسب وکار شما را منجر شود. در ادامه با روش‌هایی که تیم گوگل برای بهبود ارتباطات خود به کار می‌گیرند، آشنا شوید.

نگرانی‌های افراد را از بین ببرید

ما انسان‌ها بیشتر از این‌که عاشق برنده شدن باشیم، از از دست دادن متنفر هستیم. ترس از از دست دادن باعث می‌شود که انسان‌ها به دنبال رقابت، انتقاد باشند و یا احساس بی‌عدالتی کنند. تیم گوگل معتقد است موفقیت واقعی زمانی بدست می‌آید که افراد برای موقعیت‌های برد-برد تلاش کنند. بنابراین زمانی‌که مناقشاتی در تیم‌ گوگل ایجاد می‌شوند، آن‌ها با یادآوری این‌که تنها با همکاری قادر به رسیدن به اوج هستیم، مسئله را حل می‌کنند.

 

افرادی که در یک تیم عضو هستند، همگی باید شناخت قوی نسبت به خود داشته باشند. هم‌چنین آن‌ها باید احساسات خود را در یک شرایط گوناگون با یکدیگر در میان بگذارند. زمانی که مشکل کوچکی در یک تیم به وجود می‌آید، این مشکل کوچک است; تا زمانی‌که طرفین موضوع را با دیگران در میان نگذاشته باشند.

یک کارگاه کار تیمی برای کلیه‌ی اعضای سازمان برگزار کنید، این کارگاه انگیزه‌ی لازم را در اختیار اعضای تیم قرار خواهد داد تا همواره پشتیبان هم باشند. تیم گوگل یک اصل بسیار مهم دارد که هر روز به کارکنان یادآوری می‌شود “درست مثل من” اما این اصل چیست؟

  • این شخص عقاید خاص خود را دارد، درست مثل من.
  • این شخص امیدها، آرزوها و آسیب‌پذیری‌هایی دارد، درست مثل من.
  • این شخص دوستان، خانواده و بچه‌هایی دارد که آن‌ها را دوست دارد، درست مثل من.
  • این شخص به دنبال احساس احترام، قدرت و پیشرفت است، درست مثل من.
  • این شخص به دنبال آرامش روانی، شادی و صلح است، درست مثل من.

سرزنش را با کمک کردن جایگزین کنید

رفتار رهبر یا مدیر یک تیم بسیار مهم‌تر از سایرین است. یک مدیر باید قادر باشد رفتار کارکنان خود را کنترل کند. بنابراین اگر رهبر یک تیم هستید باید تلاش کنید تا به جای سرزنش کارکنان برای کارهای اشتباه‌شان، طوری جلوه کنید که مطمئن باشند، می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید.

تحقیقات جان گتمن در دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که سرزنش و انتقاد باعث تشدید درگیری‌ها و فضای ناآرام در تیم‌ها می‌شود. سرزنش و انتقاد را با کنجکاوی و تلاش برای کمک جایگزین کنید. به عنوان مثال، به فردی که علاقه‌ای برای حضور در جلسات تیمی ندارد، بگویید که من احساس می‌کنم میزان مشارکت شما در جلسات تیمی کاهش یافته است، من مطمئنم که عوامل مختلفی در این موضوع درگیر هست، شاید اگر با هم صحبت کنیم، بتوانیم موضوع را حل و فصل کنیم.

ارائه‌ی بازخورد به همدیگر را به یک عادت تبدیل کنید

هر کسی که به تیم شما اضافه شد، باید یاد بگیرد که به هنگام ارائه‌ی کارش می‌بایست بازخورد دریافت کند. ارائه‌ی بازخورد باید اصولی و بر طبق قوانین خاصی باشد. نه تنها کارکنان بلکه سایر اعضا نیز باید بازخورد دریافت کنند. تشکیل جلسات گروهی برای ارائه‌ی بازخوردهای جمعی می‌تواند بسیار موثر باشد.

اما باید این جلسات طبق قوانین خاصی برگزار شوند و هدف از آن‌ها فقط بهبود اوضاع باشد.

به صورت مداوم امنیت روانی تیم خود را اندازه‌گیری کنید

به صورت مداوم نظرسنجی‌هایی ایجاد کنید و ببینید اعضای تیم شما تا چه اندازه از امنیت روانی برخوردار هستند. آیا آن‌ها از انجام کارهای اشتباه می‌ترسند؟ اگر امنیت روانی را در تیم خود ایجاد کنید، پس از آن می‌توانید مشارکت اعضای تیم خود را افزایش دهید، برای مقابله با مشکلات دشوار انگیزه ایجاد کنید و فرصت‌های بیشتری برای یادگیری، توسعه و عملکرد بهتر داشته باشید.