سلبریتی مارکتینگ

نگاهی به وضعیت نابسامان سلبریتی مارکتینگ‌های ایرانی

با وجود نقدهای بسیاری که به سلبریتی مارکتینگ وارد است، هنوز هم بسیاری از برندهایی بزرگ جهان از آن بهره‌مند می‌برند و می‌توان گفت یکی از استراتژی‌های اصلی برنامه‌های بازاریابی آنان است.

سلبریتی مارکتینگ از قرن هیجدهم مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم می‌توان آن را یکی از استراتژی‌های موثر در بازاریابی دانست. با این‌حال، در گذر زمان تغییراتی در نحوه‌ی اجرای این نوع از تبلیغات شکل گرفته تا آن را مقتضی شرایط روز بسازد.

اخیرا با روی آوردن هنرمندان ایرانی به شبکه‌‌های اجتماعی، استفاده از سلبریتی مارکتینگ در ایران هم اوج گرفته است. اما با یک مقایسه‌ی ساده می‌توان تفاوت سطح تبلیغات در کشور ما و دیگر کشورها را مشاهده کرد.

یکی از جدیدترین ویدیوهایی که توسط یکی از بازیگران در اینستاگرام پخش شده است، حاشیه‌های بسیاری را ایجاد کرده است. با این حال، ما می‌خواهیم روی نحوه‌ی تبلیغات تمرکز کنیم. نگاهی به ویدیوی زیر بیندازید.

و حال می‌توانید این تبلیغ عطر را با تبلیغات عطر برندهایی هم‌چون گوچی و چنل مقایسه کنید.
سلبریتی مارکتینگ برند چنل

سلبریتی مارکتینگ برند گوچی

اشتباهات اساسی در کمپین‌های سلبریتی مارکتینگ ایرانی

کمپین جدید عطر تنها کمپین عجیب و غریب سلبریتی‌های ما نیست. اگر نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید با کمپین‌های مشابهی مواجه خواهید شد که نه تنها علاقه‌ای در مخاطب ایجاد نمی‌کنند، بلکه موجبات خنده‌ی او را نیز فراهم می‌آورند.

عدم داستان‌سرایی

اصلی‌ترین عنصر یک سلبریتی مارکتینگ خوب داستان آن است. هر چه تبلیغ کوتاه‌تر باشد، باز هم می‌توان برای آن داستانی طراحی کرد.

فضای غیرواقعی و کودکانه

برعکس کمپین‌های تبلیغاتی خارجی که اغلب از فضاهای بسیار خاص برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌کنند، اوج خلاقیت در کمپین عطر به پرواز جعبه‌های عطر ختم شد.

عدم توجه به برندینگ

اکثر افرادی که تبلیغات عطر را مشاهده می‌کنند، در پایان ویدیو اصلا متوجه نمی‌شوند که بهنوش بختیاری کدام برند عطر را تبلیغ می‌کند.

انتخاب نادرست سلبریتی

تعداد دنبال‌کنندگان زیاد یک سلبریتی به این معنی نیست که او می‌تواند اینفلوئنسر خوبی برای برند شما باشد. یک اینفلوئنسر خوب، رهبر فکری صنعت شما است، برندینگ شخصی قدرتمندی داشته و نفوذ بسیاری بین مخاطبانش دارد.