هوش مصنوعی و بازاریابی

۸ سیستم توسعه یافته با هوش مصنوعی برای بازاریابان

با انقلاب هوش مصنوعی، ربات‌های داستان‌های کودکی ما به واقعیت پیوستند. البته هنوز کاملا مشخص نیست که اوضاع در سال‌های آینده با توسعه‌ی هر چه بیشتر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود. اما همان‌قدر که پیش‌بینی وجود ماشین‌های پرنده قابل باور به نظر می‌رسد، وجود ربات‌ها هم باورپذیر است.

تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در حال توسعه هستند تا به صورت هوشمندانه‌ای زندگی انسان‌ها را ساده‌تر سازند. هوش مصنوعی هم‌اکنون در تعداد زیادی از ابزارهای بازاریابی مثل محتوا، سئو، بازاریابی ایمیلی و … مورد استفاده قرار گرفته است. این‌ها نه تنها زندگی را برای بازاریابان آسان‌تر می‌کنند، بلکه در افزایش کارایی آن نیز نقش بسیار گسترده‌ای ایفا می‌کنند.

از طرف دیگر، هنگامی‌که فرآیندهای بازاریابی توسط تکنولوژی بهینه‌سازی شده و سریع‌تر می‌شوند، انسان نیز مدت زمان بیشتری را برای تفکر انتقادی، تجزیه تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت پیدا می‌کند.

در ادامه‌هایی پیش‌گویی‌هایی از این‌که برندها چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی استفاده خواهند کرد، آورده شده است.

طراحی وب‌سایت

هوش مصنوعی از ابتدای فرآیند بازاریابی همراه بازاریابان خواهد بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به زودی بسیاری از بخش‌های طراحی وب‌سایت توسط هوش مصنوعی انجام شود. از لحاظ هزینه این سیستم‌ها هزینه‌ای کمتر و یا مشابه با یک تیم از توسعه دهندگان و مهندسان نرم‌افزار خواهد داشت. هم‌اکنون نیز نسخه‌های ابتدایی از این سیستم‌ها وجود دارد ولی هنوز قادر به انجام کارهایی پیشرفته نیست.

تولید محتوا

بسیاری از تولیدکنندگان محتوا فکر می‌کنند که هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند جایگزین شغل آن‌ها شود. با این حال، هم‌اکنون ابزارهایی مانند Wordsmith و Quill شکل گرفته‌اند که قادر به تولید محتوای خبری هستند. این ابزارها قالب‌ها و تمپلیت‌های مشخص شده‌ای دارند و با معین چند کلمه‌ی کلیدی قادر به تولید محتوایی منحصربه‌فرد هستند. شاید نوشته‌هایی که توسط این هوش مصنوعی‌ها ایجاد می‌شود مانند نوشته‌ی یک انسان حالت روایی و داستان‌سرایی خاصی نداشته باشد. اما آن‌ها قادر هستند جملات و متونی قابل فهم ارائه کنند.

مطمئنا در آینده‌ای نزدیک شاهد ابزارهایی پیشرفته‌تر و هوشمندتر در این زمینه خواهیم بود.

جستجو

هوش مصنوعی تاثیر عظیمی بر نحوه‌ی جستجوی کاربران در اینترنت دارد. دو پیشرفت بزرگ هوش مصنوعی که بهینه‌سازی موتورهای جستجو و جستجوهای آنلاین را تغییر دادند: جستجوی صوتی گوگل و الگوریتم رنک برین گوگل بود.

سایر نوآوری‌ها نظیر آمازون اکو، گوگل هوم، اپل سیری و کورتانا امکانات بسیار کاربردی را برای کاربران فراهم آوردند. به زودی شما قادر خواهید بود که به جای جستجوی بهترین “رستوران‌های تهران” عبارت “امشب شام کجا بروم” را جستجو کنید و به نتایج بسیار متناسبی دست یابید.

اتوماسیون بازاریابی

برندها از هوش مصنوعی برای سفارشی‌سازی کردن ایمیل‌ها براساس ترجیحات و رفتار مشتری استفاده می‌کنند تا نرخ تبدیل و میزان فروش خود را بالا ببرند. با استفاده از ابزارهایی نظیر Boomtrain برندها می‌توانند تعاملات قبلی با یک دریافت‌کننده‌ی ایمیل را بررسی کنند و محتوا را متناسب با او تنظیم کنند. با استفاده از این ابزارها که از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند، شخصی‌سازی امکان‌پذیر می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی

توانایی اتصال مردم به همدیگر از سراسر جهان و گفتگو در مورد موضوعات و داستان‌های مختلف باعث شده که رسانه‌های اجتماعی به یکی از محبوب‌ترین و شگفت‌انگیزترین ابزارهای موجود در سراسر جهان تبدیل شوند.

این موضوع باعث شده که تبلیغ‌کنندگان بسیاری از سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند و به تبلیغات بپردازند. هیچ‌کسی از تبلیغات متنفر نیست، اما وقتی تعداد زیادی از آن‌ها را یک جا مشاهده می‌کند، احساس انزجار به وی دست می‌دهد.

بنابراین بسترهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر به کاربران امکان مخفی کردن محتواهای تبلیغاتی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال، هم‌اکنون شما قادر هستید روی برخی از پست‌ها کلیک کنید، از بستر مورد نظر بخواهید تا دیگر چنین پست‌هایی را به شما نمایش ندهد، هم‌چنین دلیل این انتخاب را نیز توضیح دهید. بنابراین این سیستم‌ها نسبت به شما بینش بیشتری پیدا کرده و فقط پست‌های مناسب شما را نمایش خواهند داد.

تصاویر

آیا شما هم عاشق ویژگی‌های جدید استوری‌های اینستاگرام هستید؟ منظورم همان‌ فیلترهایی است که شما را به یک خرگوش، گربه و غیره تبدیل می‌کند و یا چهره‌ی شما را با دوست کنار دستی‌تان عوض می‌کند. این قابلیت‌هایی واقعیت افزوده است که توسط سیستم‌های تشخیص تصویر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند.

تبلیغات

با نمونه‌هایی که در بالا مثال زدیم، احتمالا حدس زده‌اید که سیستم‌های هوش مصنوعی که در حوزه‌ی تبلیغات فعالیت می‌کنند چه مزیت‌هایی می‌توانند داشته باشند. نوآوری‌های حوزه‌ی تبلیغات مزیت‌ دو جانبه(هم برای کاربران و هم برای تبلیغ کنندگان) دارد.

به عنوان مثال، ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات کاربران، تجزیه تحلیل آن و استفاده از آن برای شخصی سازی می‌تواند یک مزیت مهم برای کاربران باشد تا فقط تبلیغات مرتبط با خود را دریافت کنند. یا ابزارهای هوشمند جدید گوگل ادوردز برای تبلیغ کنندگان که کمک می‌کنند تبلیغات خود را هوشمندانه‌تر بسازند.

فرآیند تولید سرنخ‌های بازاریابی

پیدا کردن سرنخ‌های بازاریابی اغلب یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کارها برای بازاریابان است. به عنوان مثال، اگر شما بخواهید مشتریان بالقوه خود را از لینکدین بیابید، باید ساعت‌ها زمان صرف شناخت افراد، حرفه، مهارت‌ها و … بکنید. اما سیستم‎‌های توسعه یافته با هوش مصنوعی می‌توانند این کار را به سرعت انجام دهند و در عرض چند دقیقه افراد را به خوبی شناسایی نمایند. این سیستم‌ها علاوه بر سرعت بخشیدن به روند پیداکردن سرنخ‌های بازاریابی، دقیق‌تر بوده و در این کار نسبت به انسان‌ها اشتباهات کمتری را مرتکب می‌شوند.

نتیجه‌گیری: ترکیب هوش مصنوعی و بازاریابی

بسیاری از افراد بعد از خواندن این موارد دچار استرس شده و احساس می‌کنند امنیت شغلی ندارند. به یاد داشته باشید که توسعه‌ی هوش مصنوعی برای ساده‌سازی و افزایش کارایی فعالیت‌های بازاریابی است. سیستم‌های هوش مصنوعی ایجاد خواهند شد تا با ادغام با فعالیت‌های انسانی بیشترین بازدهی را برای بازاریابان به ارمغان آورند.