بازاریابی تجربی

۴ کمپین بازاریابی تجربی که الهام‌بخش کارهای بزرگی برای شما خواهند بود

راستش را بخواهید من هم از هزاران نوع بازاریابی که روز به روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، خسته شده‌ام. اما باید قبول کنیم که ذات بازاریابی و تبلیغات همین است و شاید هم دلیل اصلی جذابیت آن است. این‌که همواره باید بروز باشید، تکنیک‌های مختلف را امتحان کنید، شکست بخورید و از بهترین راهکارها برای رشد کسب وکار خود بهره بگیرید.

بازاریابی تجربی یکی از انواع بازاریابی است که تحقیقات نشان می‌دهد از بازگشت سرمایه‌(ROI) بسیار بالایی برخوردار است. قبل از این‌که به معرفی بازاریابی تجربی بپردازیم، بهتر است کمی راجع به بازاریابی رویدادی و تفاوت‌های آن با بازاریابی تجربی بپردازیم.

احتمالا شما هم تاکنون در رویدادهای بسیاری شرکت کرده‎‌اید، رویدادها اغلب بیشتر از این‌که به دنبال آموزش باشند، با هدف شبکه‌سازی برگزار می‌شوند. اما چند درصد از شرکت‌کنندگان یک رویداد به اندازه‌ی کافی از آن بهره‌برداری می‌کنند؟

اخیرا یک آمریکایی در یک پست وبلاگی، تجربه‌ی حضورش در یک رویداد را یادداشت کرده بود. او از یک رویداد تعاملی سرشار از گیمیفیکیشن و بازی‌های ویدیویی سخن می‌گفت. آن اصلا شبیه رویدادهای خسته‌کننده‌ی ما نبود، متخصصان بازاریابی به چنین موضوعی بازاریابی تجربی می‌گویند.

در حالی‌که، این نوع از بازاریابی کمتر بین بازاریابان شناخته شده است، اما ۶۵٪ از برندهایی که از بازاریابی تجربی استفاده کرده‌اند، آن را به طور مستقیم با فروش در ارتباط می‌دانند. اما بازاریابی تجربی چیست؟ و چگونه می‌توان به صورت موثر از آن بهره‌مند شد؟

بازاریابی تجربی چیست؟

برای درک بازاریابی تجربی کافیست فقط به نام آن توجه کنید. بازاریابی تجربی مخاطب را به یک ارتباط واقعی با برند دعوت می‌کند، یک ارتباط مشارکتی، ملموس و اختیاری.

در بسیاری از موارد بازاریابی تجربی زیرمجموعه‌ای از بازاریابی رویدادی است؛ در واقع کمپین‌های رویدادی تمایل دارند که رویداد-محور باشند، اما در برخی موارد هیچ ارتباطی با رویدادها ندارند. حتی زمانی‌که مرتبط با رویدادها هستند، بیشتر به تعامل با یک برند خاص مربوط می‌شوند.

برند ریفاینری (Refinery29)

حدود سه سال است که برند ریفاینری رویدادی با عنوان ۲۹Room برگزار می‌کند. همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، این رویداد شامل ۲۹ اتاق است که هر کدام به نوعی با اهداف برند ریفاینری که سبک زندگی خوب است، در ارتباط می‌باشد.

اتاق‌ها با همکاری شرکای تجاری این برند، از جمله هنرمندان، نوازندگان و شرکت‌هایی طراحی و ساخته می‌شود. اتاق‌هایی که سرشار از خنده، تعامل، فرهنگ، هنر و تکنولوژی است. هر ساله این رویداد دارای تم‌های مختلفی مثل هنر، تکنولوژی و … است. شرکت‌کنندگان از هر اتاق برای کاری استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، در تم امسال یک اتاق به یک برند ورزش بوکس اختصاص یافته بود و شرکت‌کنندگان وارد آن اتاق می‌شدند و به تمرین بوکس می‌پرداختند.

نکات آموزشی از این کمپین

  • بازاریابی تجربی باید به یادماندنی باشد، اما مرتبط بودن با اهداف برند نیز بسیار پراهمیت است.
  • با برندهای دیگر برای ساخت تجربه‌های بهتر وارد همکاری شوید.

شرکت گوگل پرآوازه

خدمات بشردوستانه روز به روز در حال افزایش است. مابین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، حدود ۵۶درصد از شرکت‌ها مسئولیت اجتماعی و کمک‌های مالی خود را افزایش دادند و گوگل نیز از این قاعده مستثنی نبود. زمانی‌که غول موتورهای جستجو می‌خواست چند میلیون دلار به شرکت‌های خیریه محلی کمک کند، از مردم خواست در مورد این انتقال پول تصمیم بگیرند.

گوگل از مردم خواست تا رای خود را در اینترنت ثبت کنند و هم‌چنین پوسترهایی بزرگ و تعاملی ایجاد کرده و در مکان‎‌هایی مانند پناهگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، رستوران‌ها و جاهایی که مردم زیادی رفت‌وآمد می‌کردند، نصب کردند.


بازاریابی تجربی

برای این‌که آمار فعالیت‌های آنلاین نیز افزایش پیدا کند، مسئولان فضای آنلاین هشتگی را طراحی کردند تا میزان تعامل کاربران را به حداکثر برسانند و همین طور هم شد، در پایان بیش از ۴۰۰۰۰۰ رای از کمپین جمع‌آوری گردید.

نکاتی برای بازاریابان

  • از پتانسیل هشتگ‌ها برای ترویج فعالیت‌های خود استفاده کنید.
  • بیشتر کمپین‌های خود را محلی برگزار کنید تا بیشترین بازخوردها را دریافت کنید.
  • از ترفندهایی استفاده کنید که مردم تمایل داشته باشند وقت خود را صرف آن کنند.

بیلبورد خیریه‌ی Misereor

این روزها با توسعه‌ی کارت‌های بانکی، افراد خیلی کمی از پول نقد برای خرید و یا موارد دیگر استفاده می‌کنند. یکی از برندهای خیریه از این موضوع استفاده کرده و یک کمپین بازاریابی تجربی جالبی را طراحی کرده است. آن‌ها بیلبوردهایی را در نقاط مختلف شهر مثل فرودگاه‌ها نصب کردند و مشکلات اجتماعی مثل فقر، گرسنگی، آزادی زندانی و موارد مشابه را هدف قرار دادند.

با ارائه‌ی یک تجربه‌ی تعاملی جذاب میزان مشارکت مردم به مقدار افزایش پیدا کرد.

 

نکاتی برای بازاریابان

  • المان‌های بصری جذاب نقش بسیار موثری در موفقیت کمپین‌های شما ایفا خواهند کرد.
  • همکاری با برندهای دیگر نقش موثری در توسعه بازاریابی تجربی شما ایفا خواهد کرد.

شرکت Ge: کمپین سلامتی

بازاریابی تجربی فقط برای شرکت‌های B2C نیست، ۶۷٪ از بازاریابان B2B می‌گویند که رویدادها، اثربخش‌ترین استراتژی‌هایی هستند که از آن استفاده می‌کنند. از همین رو شرکت Ge در یک کمپین به نام Healthymagination از متخصصان دعوت کرد تا برای ارتقا بهداشت جهانی با هم همکاری کنند.
برند Ge با یک آژانس تبلیغاتی همکاری کرد تا با ایجاد مجموعه‌ای از فیلم‌ها توجه مردم را جلب کنند. از طرف دیگر، داستان‌های مختلفی توسط پزشکان بازگو شود، اطلاعات عمومی مردم افزایش پیدا کرده و نقش فناوری‌های Ge در مراقبت‌های پزشکی مشخص شود.

نکاتی برای بازاریابان

  • بازاریابی تجربی برای برند B2B نیز موثر و اثربخش است.
  • راحت باشید و تابوها را بشکنید. اما مواظب باشید که زیاده روی نکنید.

    بازاریابی در اینستاگرام

    کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

    فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان