هوش هیجانی

هوش هیجانی مدیر در افزایش بهره‌وری کارکنان

چیزی که امروزه نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است، نگرش کارکنان نسبت به کارشان است. آنان نسبت به حضورشان در محل کار حساس‌تر شده‌ و می‌خواهند تا در محیط کارشان موثرتر واقع شوند. علاوه بر این، کارکنان می‌خواهند تا مدیران از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند و به نیازهای آن‌ها بیشتر بها دهند. به این ترتیب، آن‌ها به دنبال یافتن شغلی هستند که برای انجام آن شور و شوق داشته و از استعداد و توانایی آن‌ها استفاده شود.

متاسفانه بیشتر مدیران روی سود شخصی خود تمرکز می‌کنند و خدمات بهتر برای کارکنان را نادیده می‌گیرند. ولی واقعیت این است مدیرانی ارزشمند هستند که بتوانند با مشارکت کارکنان، ایجاد محیط کار دسته‌جمعی و دریافت بهترین عملکرد از هر شخص، بهترین نتایج و بازدهی را داشته باشند. امروزه در کنار نقش و مسئولیت‌های سنتی مدیریتی، یک نقش مهم دیگر نیز به وظایف مدیران اضافه شده است. توجه به کارکنان مسئله‌ی مهمی در عصر حاضر است.

هوش هیجانی
هوش هیجانی

۵ راهکار برای بهبود هوش هیجانی مدیر

هر شخصی متفاوت است و مدیر باید این تفاوت‌ها را پذیرفته و در کسب‌وکار خود از آن‌ها بهترین استفاده‌ی ممکن را بکند. مدیر باید از هوش هیجانی بالاتری برخوردار باشد تا در به حداکثر رساندن نتایج مطلوب موثرتر و کارآمدتر ظاهر شود. در ادامه با ۵ نکته که برای مدیران می‌تواند مفید واقع شود آشنا خواهیم شد.

به کارکنان‌تان اهمیت دهید

اصل بسیار ساده‌ای است! به نیازمندی‌های کارکنان خود اهمیت دهید و انگیزه کارکردن را در آن‌ها چندین برابر نمایید. به عنوان یک مدیر، نسبت به آنچه که از کارکنان‌تان انتظار دارید، مشتاقانه عمل کنید. شور و شوق خود را نشان داده و دلسوزانه پیگیر کارکنان‌تان باشید. سعی کنید تعادلی را بین روح و روان و کار آنان ایجاد کنید.

کارکنان شما دوست دارند تا بخاطر سخت کوشی و تلاش‌هایشان مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرند. چیزی که آن‌ها نیاز دارند، فقط یادآوری آنچه که از آنها انتظار دارید، است. مطمئن باشید اگر شما این کار را با درایت و دلسوزی انجام دهید، کارکنان‌تان نیز کارشان را به درستی انجام خواهند داد.

“متشکرم” را فراموش نکنید و همیشه در تلاش برای گفتن آن به کارمندانتان باشید. زمان‌هایی را به کارکنان‌تان اختصاص داده و از آن‌ها حمایت کنید. همین حرکت راه شما را در رسیدن به اهداف مدیریتی‌تان هموارتر خواهد کرد.

تفاوت‌های مختلف کارکنان‌تان را بپذیرید

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن تفاوت‎ها بیشتر از هر زمان دیگری نمایان است. مردم قدردان کسانی هستند که تفاوت‌های آن ها را درک می‌کنند. مدیران امروزی می‌توانند با مدیریت و بکاربردن تفاوت‌های افراد، تیم‌های بزرگی را تشکیل و استعدادها و توانایی آن‌ها را کشف کنند. هوشیار باشید و زمینه‌های مشترک میان تفاوت‌های افرادتان را پیدا کنید. تقویت همین تفاوت‌ها سبب ایجاد خطوط فکری و نوآوری‌های منحصربفردی خواهد شد. شما باید یاد بگیرید تا چگونه این تفاوت‌ها را پذیرفته و از آن‌ها برای بدست آوردن ایده‌های ناب استفاده کنید. هر چقد شما با این قضیه بیشتر درگیر باشید، وسعت و عمق دست‌یافت‌های شما بیشتر خواهد بود.

کمک به کارکنان اهمیت فراوانی دارد

موفقیت کاری هر شخص در زندگی خانوادگی و خارج از محل کار او بسیار موثر است. با کارکنان خود صحبت کنید و به آن‌ها ثابت کنید که چگونه موفقیت کاری آن‌ها در زندگی شخصی‌شان نیز مفید خواهد بود. کارکنان خود را به گونه‌ای هدایت کنید که احساس کنند در محل کارشان قابل‌توجه و موفق هستند.

مسئولیت‌پذیر باشید

به عنوان یک مدیر با هوش هیجانی بالا، شما باید به همان اندازه کارکنان‌تان مسئولیت‌پذیر باشید و خود را موظف کنید تا تمام قوانین محل کار را رعایت و اجرا نمایید. اهمیت این موضوع در دنیای امروزی بیشتر و عمیق‌تر است. مطمئن باشید کارکنان این رفتار شما را تحسین و تقدیر خواهند کرد. آن‌ها دوست دارند تا مدیران‌شان بخش یکپارچه‎ای از تیم باشند.

کارکنان شما دوست دارند تا بدانند که شما قابل اعتماد هستید. اشتباهات خود را بپذیرید و در مدیریت خود همیشه شفافانه رفتار کنید. حوزه‌هایی که نیاز به بهبود و تقویت دارند را کشف کنید. دوباره تاکید می‌کنم که در محل کار خود مسئو‌لیت‌پذیر و قابل اعتماد ظاهر شوید. شک نکنید که کارکنان از مدیران قابل اطمینان همیشه پیروی و حمایت می‌کنند.

به پتانسل کارکنان خود توجه کنید

به پتانسیل و توانایی تک تک کارکنان خود توجه کنید. هر کسی توانایی پیشرفت را دارد و می‌تواند عملکرد و بازدهی خود را بهبود ببخشد. با این حال پیشرفت هر یک از کارکنان شما در گرو فیدبکی است که بوسیله‌ی توصیه‌ها و پیشنهادها به آن‌ها ارئه می‌دهید. به اندازه پتانسیل هر یک از کارکنان‌تان از آن‌ها انتظار داشته باشید.