کتاب هنر جنگ سان تزو

استراتژی هایی از کتاب هنر جنگ سان تزو

کتاب هنر جنگ (The Art of War) را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و در عین‌ حال مفیدترین کتاب‌های حوزه‌ی کسب‌وکار دانست. این کتاب که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سان تزوی چینی نوشته شده است، مربوط به اصول جنگی و استراتژی است، اما به سادگی‌ می‌توان آن‌ها را به کسب‌وکارها نیز تعمیم داد.

از آن‌جایی که کسب‌وکارهای امروزی در میان هزاران رقیب در حال تاخت و تاز هستند، می‌توان آن را به جنگ تشبیه کرده و اصول مشابهی را برای آن در نظر گرفت. این کتاب به قدری جامع و شیوا نوشته شده است که نام آن را از هر کسی که اندکی با استراتژی و علمِ آن آشنا باشد، خواهید شنید. در این مقاله ما تعدادی از اصول جنگی سان‌تزو که مرتبط با کسب‌وکار است را معرفی خواهیم کرد.

هنر جنگ- سان تزو

قدرت رقبای خود را نادیده بگیرید و از ضعف آن‌ها استفاده کنید

یکی از اصول اساسی که سان تزو به آن تاکید کرده است، نادیده گرفتن قدرت رقبا و حمله به ضعف‌های آن‌ها است. سان تزو معتقد است توجه به نقاط قوت دشمن باعث ایجاد استرس در گروه‌ها خواهد شد. همین اصل برای کسب‌وکارها نیز برقرار است، اگر رقیب شما در نقطه‌ای ضعف دارد، شما می‌توانید از آن بهره بگیرید. آشنایی با نقاط ضعف رقیب به شما کمک خواهد کرد تا آن ضعف را در کسب‌وکار یا محصول خود برطرف کنید و آن را به یک مزیت رقابتی برای خود تبدیل کنید.

از پیش‌بینی‌ها برای به حداکثر رساندن هوش تجاری خود استفاده کنید

پیش‌بینی و حدس زدن حملات بعدی دشمن و تلاش برای مقابله با آن‌ها در جنگ ضروری است. این اصل هم‌چنین برای کسب‌وکارها نیز ضروری و پراهمیت است، چرا که به آن‌ها کمک می‌کند، هوش تجاری خود را بالا ببرند و در مواجهه با اتفاقات به صورت آنی عمل نکنند و پشت تصمیمات آن‌ها درایت وجود داشته باشد.

اگر دستورات صریح و روشن نباشد اشتباه فرمانده است

سان تزو در کتاب هنر جنگ خود می‌گوید؛ یک فرمانده باید دستورات خود را به صورت واضح و بدون ابهام به سربازان خود ارائه کند. اگر این کار را به خوبی انجام نداده باشد، مسئول اتفاقات بعدی است. در فضای کسب‌وکاری نیز برای همین است که به چشم‌انداز بیش از اندازه توجه می‌شود. در واقع مدیر یا رهبر یک کسب‌وکار باید بتواند اهداف و فعالیت‌های لازم برای رسیدن به آن‌ها را به وضوح در اختیار کارکنانش قرار دهد.

شناخت خود و رقیب از الزامات است

کسی که خود و دشمنش را بشناسد اگر در ۱۰۰جنگ نیز شرکت کند در خطر نخواهد بود، این جمله‌ای است که در کتاب هنر جنگ سان تزو آورده شده است. با شناخت دقیق خود و دشمن می‌توان تصمیمات صحیحی را اتخاذ کرد. در دنیای کسب‌وکار نیز شناخت مقوله‌ی بسیار مهمی محسوب می‌شود: شناخت استعدادها و توانایی‌های خود، شناخت مشتری و شناخت رقبا.

اگرچه در بازاریابی سنتی شناخت از مشتری و رقبا بسیار مشکل بود، اما با توسعه‌ی اینترنت و بازاریابی اینترنتی به مقدار زیادی از سختی آن کاسته شده است.

قبل از پیروزی شرایط را برای بعد از آن آماده کنید

ارتش برنده اول شرایط را برای پیروزی آماده می‌کند و سپس می‌جنگد، اما ارتش بازنده اول می‌جنگد و سپس تلاش می‌کند تا شرایط را آماده کند. قبل از انجام هر کاری بدانید که بعد از آن چه حرکتی انجام خواهید داد و در نهایت هدف نهایی شما از انجام این فعالیت‌ها کدام است؟

سرعت جوهره‌ی جنگ است

در کتاب هنر جنگ می‌خوانید؛ بخاطر شتاب شاهین است که شاهین بدن طعمه‌اش را در هم می‌شکند و بخاطر شتاب سیلاب است که سنگ‌های بزرگ جابجا می‌شوند. در حوزه‌ی کسب‌وکار نیز باید سرعت داشته باشید، چه در یادگیری، چه در تعیین استراتژی‌های مناسب و چه در انتخاب رویکردها.

اگر سریع نباشید، رقبای‌تان سریع خواهند بود و به سادگی میدان را به آن‌ها واگذار خواهید کرد.

ارتش‌هایی هستند که نباید با آن‌ها جنگید، زمین‌هایی هستند که نباید در آن‌ها جنگید

سان‌تزو معتقد است در برخی شرایط اصلا ورود به جنگ کار اشتباهی است. هم‌چنین برخی مکان‌ها وجود دارند که جنگیدن در آن‌ها یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شوند. در حوزه‌ی کسب‌وکار نیز این قاعده وجود دارد، برخی اوقات شما به هیچ وجه لازم نیست وارد بخش جدیدی از بازار شوید و یا گاها شرکت‌هایی وجود دارند که محصولات نزدیک به محصولات شما می‌فروشند و رقابت با آن‌ها اصلا لازم نیست.

از نظر سان‌تزو قبل از شروع به هر کاری می‌بایست یک استراتژی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد و سپس در مورد آن تصمیم گرفت.

به ضعف و کوچکی تظاهر کنید تا دشمن دچار غرور شود

دنیای آنلاین باعث شده که بیشتر زندگی ما به شوآف و تظاهر به اتفاقات خوب بگذرد. بسیاری از کسب‌وکارها را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید که قبل از این‌که کاری را به سرانجام برسانند، پست‌های بسیاری از آن منتشر می‌کنند و به تمجید و تعریف از خود می‌پردازند. تعریف و تمجید از خود را فراموش کنید و بگذارید نتایج شما در مورد شما بگویند.

این اصول‌‍‌ سال‌ها توسط فرماندهان بزرگی در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته نظم زیبایی به حرکت استراتژیک آن‌ها ببخشد. کسب‌وکارهای امروزی در یک محیط جنگی حضور دارند و بنابراین رعایت این اصول می‌تواند کمک بسیار زیادی در پیشرفت و توسعه‌ی آن‌ها داشته باشد.