سیلیکون ولی بعدی

از یوتا الهام بگیرید: پیش‌ به سوی سیلیکون ولی‌های بعدی

یوتا یکی از ایالت‌های جنوب‌غربی آمریکا است که اتفاقات جالبی در آن در هر حال رخ دادن است. این نوشته‌ ترجمه‌ای از نوشته‌ی John Rampton در وب‌سایت entrepreneur است، اتفاقاتی که در این شهر می‌افتد می‌تواند الهام‌بخش اکوسیستم‌های نوپای ما باشد. در ادامه سیری می‌کنیم در شهر یوتا که به عنوان سیلیکون ولی بعدی است، این نوشته را از زبان جان رامپتون بخوانید.

تمام سال‌هایی که در سیلیکون ولی مشغول به کار بودم این موضوع را به من نشان داد که چگونه یک گروه می‌تواند هم از دیدگاه شخصی و هم برای یک کسب و کار مطلوب و خوشایند باشد. ارزش و اعتباری که سیلیکون ولی از نظر من دارد را حتی نمی‌توان دست کم هم گرفت. این تجربه مرا برای ورود به اکوسیستم حاضر آماده کرد و به من این امکان را داد تا کسب و کارهای جدید را آغاز کنم. علاوه بر این، این سیلیکون ولی انگیزه و فرصت‌هایی که من همیشه به دنبال آن بودم را در اختیار من گذاشت.

با این حال، بخش عمده‌ای از ارتباطات، انگیزه‌ها و فرصت‌های استراتژیکی که من با آن‌ها در ارتباط بوده‌ام، از سراسر جهان برای من به ارمغان آورده شده است.

اولین واکنش من به پرسش در مورد مجازی شدن جهان این بود که جهان، خود در قالب یک واقعیت مجازی به تصویر کشیده شده است. حتی تصور من این بود که محیط مجازی می‌تواند خیلی زود سیلیکون ولی بعدی را تشکیل دهد. در نهایت، من فکر می‌کنم تکنولوژی اینترنت اشیا و پیشرفت سایر تکنولوژی‌ها در نهایت یک اکوسیستم مجازی را به همراه خواهد داشت.

تا زمانی که این اتفاق بیفتد، من شهر یوتا را به عنوان سیلیکون ولی آتی میبینم؛ نه به خاطر این که در یوتا بزرگ شده ام، نه! بلکه زیرا هر بار به این شهر برمی‌گردم شاهد رشد چشمگیر استارت آپ‌ها، سرمایه گذاران و استعدادها در این شهر هستم. امروز می‌خواهم نشانه‌هایی که بر مبنای آن باور دارم شهر یوتا در حال تغییر به سمت یک سیلیکون ولی می‌رود را با شما در میان بگذارم:

ذهنیت و ایده پردازی در مورد کسب و کار

یکی از حوزه‌هایی که در زمینه نوآوری، رشد و کارآفرینی باید به آن توجه شود، ذهنیت و ایده‌ پردازی در مورد کسب و کاریست که می‌خواهید بر روی آن کار کنید. ممکن است گروهی از کارآفرینان پرانگیزه و پرشور در یک شهر وجود داشته باشند، اما زمانی که باید صرف اقدامات دولتی نمود تا بتوان شروع به کار کرد را نباید نادیده گرفت.

سازمان‌ها و شرکت‌ها در قدم اول باید به  ریزه کاری‌هایی که هر کسب وکار برای این که در یک شهر شروع به کار کند نیاز دارد، آگاه باشند. کسب و کارهای بزرگ برای شروع به کار در یک شهر باید احتمال رشد را در آن مکان متصور شوند. فراموش نکنیم فرصت‌های کارآفرینی و توسعه و رشد بازرگانی بدون همکاری، مشارکت و مخصوصا برنامه ریزی‌های شهری و دولتی امکان پذیر نیست.

با توجه به این موضوع، باید برای شروع به کار آسان کسب و کارها برنامه ریزی‌های منسجم انجام شود و اذهان عمومی نیز برای استقبال از یک کسب و کار آماده شود. این برنامه ریزی منجر به کاهش کاغذبازی‌های اداری و هم چنین سرمایه گذاری صحیح مالی خواهد شد.

و من خود این لحظات چشمگیر را در یوتا شاهد بوده‌ام. جاهایی که دولت و مقامات شهری در کنار هم برای پیشرفت و توسعه شهر و فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم بازرگانی تلاش کرده‌اند تا کارآفرینان بتوانند به راحتی به اهداف خود دست پیدا کنند. به جرات می‌توانم بگویم یوتا هم اکنون شهریست که در آن یک کسب و کار یا استارت آپ می‌تواند بدون این که نگران روندهای اداری و قوانین دولتی باشد شروع به کار کند. چیزی که در بسیاری از شهرهای کوچک دیگر امکان پذیر نیست.

شاید اگر زمانی که من شروع به کار کردم، یوتا وضعیت فعلی را داشت من نیز می‌توانستم در شهر خود شروع به کار کنم و نیازی نبود به شهرهایی بروم که موجبات رشد اقتصادی من را فراهم کند.

جهت گیری چندگانه

تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد مناطقی که تنها بر روی یک صنعت خاص تمرکز دارند، معمولا توجه و استقبال کمتری نسبت به ایده‌ها و کسب و کارهای جدید از خود نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، شهرهایی مثل یوتا به دلیل موقعیتی که از نظر دستاوردهای تکنولوژی دارد، پذیرای صنعت‌های مختلف و متعدد است. یوتا برای همه چیز شناخته شده است: از نرم افزار تا ادوات پزشکی تا صنایع هوا و فضا. از آن جا که امروزه تکنولوژی در همه صنایع حرف اول را می‌زند، این شهر مکان مناسبی برای تست و پیشرفت بسیاری از کسب و کارهای جدید است. ولیکن طبیعیست شهری که تنها بر روی یک صنعت تمرکز دارد، نمی‌تواند فرصت‌های لازم  و هم چنین بستر رشد و شکوفایی را در اختیار بسیاری از استارت آپ‌ها و کسب و کارها قرار دهد.

آگاهی اجتماعی و برابری

از میان تمام استارت آپ‌هایی که در سراسر دنیا مشغول به کار هستند و تلاش و تمرکز آن‌ها بر این است که جهان را  با در اولویت قرار دادن اصول انسانی به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنند، شهر یوتا بدون شک یکی از مکان هاییست که می‌تواند آگاهی اجتماعی را ارتقا بخشد. این شهر بر مبنای اصولی ساخته شده است که همواره تاکید خود را بر روی خانواده و ارزش‌هایی گذاشته است که درخور تقدیر و ستایش است. می‌توان یوتا را اکوسیستمی دانست که بر مبنای مهربانی بنا شده است و می‌تواند مکان ایده آلی برای زندگی به حساب آید.

هم چنین تحقیقات نشان داده است که نیاز به برابری بیش‌تری در سیلیکون ولی احساس می‌شود  و این برابری اکنون در یوتا وجود دارد. برای مثال، سرعت رشد و پیشرفت کارآفرینان زن در یوتا از هر جای دیگر در دنیا سریع‌تر است. اگر نگاهی به آمار و ارقام نیز بیندازیم، می‌توان فهمید تصور تبدیل شدن یوتا به یک سیلیکون ولی خیلی دور از انتظار نیست.

رویدادها و ماجراهای کارآفرینان

از دیگر نقاط تمایز شهر یوتا اینست که این شهر به این موضوع پی برده است که اگر می‎‌خواهد موفق باشد باید به نسل جوان خود یاد بدهد مانند کارآفرینان فکر کنند و این مسایل آموزشی را امروزه از دبیرستان تا دانشگاه به جوانان آموزش می‌دهد. این یک افسوس بزرگ است برای من که زمانی که در این شهر مشغول به تحصیل بودم این موارد در بین دروس به چشم نمی‌خورد.

این کلاس‌ها و محتواهای آموزشی به دانش آموزان یاد می‌دهد که فرصت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان بر روی آن کار کرد و زندگی چیزی فراتر از حد و مرزهای سنتی و روتین است. این که به دانش آموزان یاد بدهیم چه چیزهایی امکان پذیر است، به آن‌ها کمک می‌کند تا متفاوت فکر کنند و در واقع راه و رسم کارآفرینی را به آن‌ها نشان می‌دهد. بدون شک اگر این نسل به درستی آموزش ببینند و در کنار آن با رشد و توسعه تکنولوژی همراه شوند، خواهند توانست یوتا را به یک سیلیکون ولی تبدیل کنند. این سیستم در ادامه نیز قادر خواهد بود با کارآفرینان مجرب و تحصیل کرده به بقای خود ادامه دهد.

سیلیکون ولی های بعدی

موارد گفته شده تنها بخشی از دلایل و شواهدی بود که بر اساس آن می‌توان آینده شهر یوتا را پیش بینی کرد. اما از همه این موارد مهم‌تر، تلاش و کوشش شهروندان و افرادیست که سعی دارند سیاست‌های خود را با سیاست‌های شهری به گونه‌ای همسو کنند که تبدیل یوتا به یک سیلیکون ولی امکان پذیرتر باشد. نه تنها یوتا بلکه هر شهری که تلاش کند و از روش‌های مختلف برای رشد جهان استفاده کند، موفقیت از آن اوست.

من نیز بی صبرانه منتظر روزی هستم که به سیلیکون ولی‌های بعدی، قدم بگذارم!