مدیریت و رهبری

چرخه‌ی رهبران: چه چیزی از شما یک رهبر می‌سازد

این روزها بیش از هر زمان دیگری راجع به رهبری می‌شنویم، همه‌ی کارشناسان، مدیران را تشویق می‌‌کنند تا به رهبری روی آورند و کارکنان خود را به دنبال‌کنندگان تبدیل کنند. اما تغییر از مدیریت به رهبری کار ساده‌ای نیست، زیرا تفاوت‌های بسیاری بین عملکرد رهبران و مدیران وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها(تفاوت‌های مدیریت و رهبری) را می‌خوانید:

  • ۱) رهبران چشم‌انداز دارند، مدیران هدف

به عبارت ساده‌تر رهبران از کارکنان‌شان می‌خواهند تا بخشی از یک باور و یک آرمان باشند، در حالی که مدیران از کارکنان‌شان می‌خواهند برای رسیدن به هدف مدیر تلاش کنند. اکثر کارکنانی که بالا سر آن‌ها یک رهبر وجود دارد، معتقدند بخشی کوچک از یک مجموعه‌ی بزرگ بودن بهتر از بخشی بزرگ از یک مجموعه‌ی کوچک است.

  • ۲)‌ رهبران عاملان تغییر هستند، اما مدیران تلاش می‌کنند تا وضع موجود را حفظ کنند

یکی از ویژگی‌های جالب رهبران اینست که هیچ‌وقت از وضع موجود راضی نیستند و همواره به دنبال‌ راهکارهایی برای بهبود وضعیت هستند. بنابراین این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از تفاوت‌های مدیریت و رهبری عنوان کرد.

  • ۳)‌ رهبران منحصربه‌فرد هستند، مدیرها اغلب از دیگران تقلید می‌کنند

رهبران اغلب کارهایی را انجام می‌دهند که خودشان نسبت به آن احساس خوبی دارند، اما مدیرها اغلب از دیگر مدیران تقلید می‌کنند.

  • ۴) رهبران ریسک‌ می‌کنند، مدیران ریسک را کنترل می‌کنند

رهبران تمایل بسیار زیادی برای ریسک دارند و اغلب هم ریسک‌هایی را انجام می‌دهند که بیشترین بازدهی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

  • ۵) رهبران به بلندمدت می‌اندیشند، مدیران به کوتاه‌مدت

رهبران اغلب کارهایی را انجام می‌دهند که مطمئنند در بلندمدت نتایج مثبتی را برایشان به ارمغان می‌آورد، حتی اگر در کوتاه‌مدت هیچ فایده‌ای برای آن‌ها نداشته باشد.

  • ۶) رهبران به رشد تکیه می‌کنند، مدیران به مهارت‌های موجود

رهبران از هر فرصتی برای یادگیری و آموزش خود و کارکنان‌شان بهره می‌گیرند، اما مدیران سعی می‌کنند افرادی را با مهارت‌های قوی استخدام کنند. برای همین میزان وفاداری به رهبران بسیار بیشتر از مدیران است.

  • ۷) رهبران ارتباطات را می‌سازند، مدیران فرآیندها و سیستم‌ها

فرآیندها و سیستم‌ها جلوی خلاقیت و نوآوری را می‌گیرند، برای همین رهبران سعی می‌کنند روی ارتباطات تکیه کنند.

  • ۸) رهبران طرفدار دارند، مدیران کارکنان

رهبری به معنای نفوذ بر دیگران است، به همین دلیل کارکنان یک رهبر اغلب به طرفدارانش تبدیل می‌شوند.

در ادامه یک اینفوگرافی از ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که رهبران بزرگ دنیا معتقدند شما باید آن‌ها را داشته باشید آورده شده است. آن‌ها را بخوانید و سعی کنید در رفتارهای خود پیاده‌سازی کنید.

مدیریت و رهبری