مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و اهمیت و تاثیر آن بر بهره‌وری و اعتبار اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها واژه‌ای وسیع و گسترده است و به طور کلی به تلاش‌های یک شرکت برای افزایش موقعیت و جایگاه خود در جامعه اطلاق می‌شود. همان طور که تقریبا تمامی بازاریابان و صاحبان کسب و کار می‌دانند، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا یک برند یا شرکت بتواند به شهرت و محبوبیت میان مردم دست یابد، اما تنها چند دقیقه و چند حرکت نابجا کافیست تا پیشینه و محبوبیتش را از دست بدهد.

تلاش‌هایی که شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی خود انجام می‌دهند، طیف و گستره وسیعی دارد و از سرمایه گذاری‌های مادی بر روی یک برند تا سیاست‌ها و تاکتیک‌های ارتباط دوستانه با مشتری را دربر می‌گیرد.

نکته قابل تامل اینست که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها تنها مختص وظایف شرکت‌ها در قبال سهامداران خود نمی‌باشد و وظایف شرکت در قبال کارمندان و مشتریان وحتی محیط زیست را شامل می‌شود. در این نوشتار به بررسی اثر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بر روی اعتبار و سود سازمان‌ها خواهیم پرداخت:

۱) بهبود تصور عمومی جامعه به شرکت، اولین قدم در انجام مسئولیت اجتماعی

به طور کل می‌توان گفت شرکت‌هایی که نسبت به تعهدات و وظایف خود در تمام زمینه‌ها پایبند هستند، نسبت به سایر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که تلاش و تمرکزی بر روی مسئولیت‌ اجتماعی خود ندارند از نظر مردم درخور احترام بیش‌تری هستند. به عبارت دیگر، تصور عمومی جامعه از یک شرکت مستقیما با برنامه‌های اجتماعی شرکت برای ایفای وظایف خود و هم‌چنین آگاهی مشتریان از این برنامه‌ها و طرح‌ها در ارتباط است. شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از طریق کمک‌های داوطبلانه و خیرخواهانه به موسسات خیریه و غیرانتفاعی و مشارکت‌های موثر با این مراکز در بین مردم جایگاه قابل قبولی پیدا کنند. در قدم بعد، با آگاه ساختن مردم نسبت به این کمک‌ها و مشارکت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند فرصت بیش‌تری برای محبوبیت در بین مردم و جامعه داشته باشند. در واقع، هر چقدر یک شرکت بتواند در جامعه اقدامات مثبت و مثمر ثمر بیش‌تری انجام دهد، رابطه بیش‌تری نیز با مشتریان خود برقرار کرده و در نهایت از اعتبار بیش‌تری برخوردار خواهد بود.

۲) افزایش پوشش‌های رسانه‌ای نسبت به فعالیت‌های شرکت

محیط زیست و اقدامات شرکت خود برای حفظ آن را در نظر بگیرید. اگر کسی نسبت به این اقدامات آگاهی و اطلاعات نداشته باشد، مهم نیست شما چقدر زمان و هزینه صرف آن می‌کنید.  بنابراین، قدم مهم و اساسی آن است که مطمئن شوید با یکی از رسانه‌های محلی ارتباطی موثر برقرار کرده‌اید به طوری که آن رسانه اقدامات شما را تحت پوشش رسانه‌ای خود قرار می‌دهد.

این که یک شرکت تا چه اندازه بتواند در ارتباط با رسانه‌های محلی و حتی جهانی موفق ظاهر شود، دقیقا به موفقیت شرکت در انجام مسئولیت اجتماعی خود برمی گردد. هر چقدر موفق‌تر باشید، بیش‌تر مورد توجه رسانه‌ها خواهید بود.

از سوی دیگر، باید توجه کنید که اگر یک سرکت یا سازمان در اقداماتی شرکت کند که بر روی جامعه اثر منفی دارد، باز هم از پوشش رسانه‌ای در امان نخواهد بود. حتی می‌توان گفت اخبار منفی از اخبار مثبت سریع‌تر منتشر می‌شوند. پس، پوشش رسانه‌ای تنها زمانی موثر خواهد بود که بتواند نقاط قوت شما را به مخاطبان نشان دهد. هر چقدر بتواند بهتر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنید، اخبار خوب مربوط به شرکتتان بیش‌تر رسانه‌ای خواهد شد.

۳) افزایش مشارکت کارکنان

طبیعیست هر کارمندی دوست دارد برای شرکتی کار کند که در بین مردم از جایگاه و مقبولیت اجتماعی نسبتا خوبی برخوردار باشد و مداوم اخبار خوب و مثبت آن شرکت در رسانه‌های اجتماعی به گوش مخاطبان می‌رسد. متعاقبا، کارمندان راضی و خوشحال برای شرکت دستاورد‌های مثبت و مفیدی نیز به همراه خواهند داشت و این چرخه به اعتبار و بهره وری شرکت کمک خواهد کرد.

بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از کارکنانی که نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی شرکت خود احساس خرسندی و رضایت دارند، در انجام وظایف کاری خود نیز احساس مسئولیت بیش‌تری دارند. از سوی دیگر، زمانی که شرکت‌ها احساس مسئولیت خود نسبت به جامعه را از طریق انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و داوطلبانه نشان دهند، شانس بیش‌تری برای جذب کارمندان سخت‌کوش و وظیفه شناس خواهند داشت. می‌توان گفت شرکت‌هایی که وجهه خیرخواهانه و مردم دوستانه بیش‌تری در اجتماع دارند، متقاضیان بیش‌تری هم برای موقعیت‌های شغلی موجود خود خواهد داشت. در این صورت، شرکت فعالیت مرتب‌تر و تولید بیش‌تری داشته و بهره وری آن افزایش خواهد یافت.

۴) جذب و حفظ سرمایه‌گذاران، از دیگر دستاوردهای عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت

سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را در یک شرکت هزینه می‌کنند، به طور طبیعی دوست دارند مطمئن شوند این پول در جای مناسب استفاده می‌شود و حتی سود ناشی از آن به آن‌ها باز خواهد گشت. این بدان معنیست که نه تنها شرکت‌ها باید برنامه‌های کسب و کار منطقی و طرح و برنامه‌ریزی برای بودجه خود داشته باشند، بلکه به آن معنیست که باید بتوانند نشان دهند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه نیز به درستی عمل می‌کنند.

زمانی که شرکت‌ها بودجه خود را به کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه اختصاص می‌دهند و کارمندان به انجام این کارها تشویق می‌کنند، این پیام مهم را به سرمایه گذاران ابلاغ می‌کنند که ما تنها به فکر سود خود نیستیم، بلکه به جامعه خود نیز اهمیت می‌دهیم. و چه چیزی برای اعتبار یک شرکت بالاتر از این پیام.

بالطبع، سرمایه گذاران نیز تمایل بیش‌تری برای حمایت و پشتیبانی از شرکت‌هایی دارند که باور دارند به تعهدات خود در قبال کارمندان، جامعه و مخاطبانشان پایبند هستند و حتی بر جامعه پیرامون خود تاثیر مثبت دارند.

تاثیر مسئولیت اجتماعی بر کارمندان و بهره‌وری شرکت‌ها

در موارد فوق، تاثیر انجام مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتبار و بهره وری شرکت بیان شد. در ادامه به طور مختصر بررسی می‌کنیم کارمندان چگونه از این موضوع سود خواهند برد:

مسئولیت اجتماعی 1۱) ایجاد محیط کاری آرام و مناسب

زمانی که یک شرکت از خود رفتار انسان‌دوستانه نشان دهد، احتمال بیش‌تری نیز وجود دارد تا بتواند یک محیط کاری آرام برای کارمندان خود فراهم کند. در نتیجه، کارمندان نیز با تمایل و علاقه بیش‌تری کار خواهند کرد که این امر منجر به موفقیت بیش‌تر شرکت خواهد بود.

۲)‌ افزایش خلاقیت کارکنان

کارمندانی که اطمینان دارند کارفرمایشان به تعدات خود پایبند است، حس تعلق بیش‌تری نسبت به محل کار خود دارند. این احساس وابستگی و تعلق یاعث می‌شود کارمندان بتوانند خلاقانه به وظایف خود عمل کرده و برای شرکت تولید و پیشرفت بیش‌تری به همراه داشته باشند. از سوی دیگر، کارفرمایان خلاقیت را به عنوان مهم‌ترین ویژگی یک کارمند موفق ارزیابی کرده‌اند. پس در واقع، عمل به مسئولیت اجتماعی در نهایت برای خود شرکت سودمند خواهد بود.

۳) افزایش رشد و پیشرفت فردی و حرفه‌ای

زمانی در شرکت روحیه همکاری اجتماعی وجود داشته باشد، کارمندان نیز یاد می‌گیرند با همکاری هم بر روی پروژه‌های بزرگ فعالیت داشته باشند. آن‌ها در این میان صبوری را خواهند آموخت و در نهایت پس از پایان کار، نسبت به خود و همکارانشان حس خوبی خواهند داشت.

حال که با اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‎ها آشنا شده‌اید، آن را دست کم نگیرید. شرکت شما چه نقشی در جامعه خود ایفا میکند؟