بازاریابی رشد چیست

۶ اصل اساسی در بازاریابی رشد و موفقیت در آن

قبل از هر چیزی اجازه دهید بازاریابی رشد را تعریف کنیم، چون این مفهوم هنوز به اندازه‌ی کافی در میان بازاریابان جا نیفتاده است. براساس آن‌چه که در ویکی‌پدیا آمده است:

بازاریابی رشد یک تکنیک بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا با استفاده از تفکر نحلیلی و سنجه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. خلق رشد می‌تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. در بیشتر اوقات خالق رشد از SEO، تحلیل سایت‌ها، بازاریابی محتوا و تست‌های A/B استفاده می‌کنند.

ما امروزه در صنعت خود مشکل بزرگی  در زمینه بازاریابی رشد داریم: توصیه‌ها، حربه‌ها، محتواها و مسایلی از این دست که قصد دارند مشکلات ما در این زمینه را حل کنند.

در نتیجه، بازاریابان بخش عمده‌ای از اطلاعات آموزشی خود را از محتواهایی که در اختیار عموم قرار گرفته است، کسب می‌کنند. با این حال، این محتواهای آموزشی به آن‌ها کمک نخواهد کرد تا بتوانند مشکلات خود را حل کرده و به یک بازاریاب شاخص و موفق تبدیل شوند.

امروزه بیشتر کارهای حقیقی و جاری مشکل بزرگی دارند که هنوز حل نشده باقی مانده است و بیش‌ترین فرصت‌های رشد و ترقی نیز در همین حوزه‌ها نهفته است. به عبارت تخصصی‌تر، امروزه مشکلات به راحتی و با استفاده از راه حل‌های گذشته حل نخواهد شد و بزرگ‌ترین چالش‌ها و موفقیت‌ها در مشکلاتی نهفته است که قبلا وجود نداشته‌اند.

از سوی دیگر، بر اساس مشاهدات و مطالعات ما، موفقیت در بازاریابی رشد الزاما با توانایی یک بازاریاب در یادگیری مهارت‌ها و دانش جدید محقق نخواهد شد. پس چه باید کرد؟ در این نوشتار، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

۱) در چند حوزه اطلاعات داشته باشیم یا در یک حیطه متخصص باشیم؟

سوالی که مکرر در زمینه بازاریابی رشد پرسیده می‌شود، این است که بهتر است در یک حوزه متخصص باشیم یا در چند حیطه اطلاعات کلی داشته باشیم؟ این سوال، سوال رایج و معروفیست، اما از آن جا که سوال دو گزینه غلط را ارائه می‌دهد، پاسخ دادن با آن باید هوشمندانه انجام شود.

برخی از نظرات بر این دلالت دارد که باید ابتدا در هر زمینه، مطالب اساسی را گرد آورده و سپس بر روی آن‌ها عمیق شوید.

موارد بنیادی و اساسی برای کار شما اینست که بتوانید داده‌های خود را تحلیل کنید و معنای آن را بدانید، داده‌های خود را به مدل‌های کمی تبدیل کنید، از علم روان‌شناسی برای پی بردن به میزان اثرگذاری مدل خود بر مردم استفاده کنید و در نهایت بتوانید آن چه اتفاق افتاده است را به گوش مردم برسانید.

پس از این مراحل، باید نسبت به کار خود بینش پیدا کنید و در آن عمیق شوید. برای این کار باید به سراغ حل مشکلات بزرگ‌تر رفته و مهارت و دانش خود را افزایش دهید.
بازاریابی-رشد-2

۲) انتخاب موضوعی که قرار است روی آن کار کنید، از موارد مهم در بازاریابی رشد است

یک اصل مهم در بازاریابی رشد انتخاب عاقلانه پروژه‌هاییست که قرار است روی آن کار کنید. ممکن است افراد بر اساس فاکتورهایی نظیر آسان بودن پروژه، جذاب بودن آن، میزان نواوری یا حتی سختی پروژه یک کار را انتخاب کنند. اما اگر می‌خواهید یادگیری بهینه داشته باشید، باید پروژه‌های خود را جور دیگری انتخاب کنید. پروژه‌هایی را انتخاب کنید که مرسوم و متداول نباشد و تاثیرات شگرفی بر روی مردم دارد. با انتخاب این قبیل پروژه‌ها، چند اتفاق می‌افتد. اول این که این پروژه‌ها منجر به افزایش یادگیری شما خواهد شد‌. دوم این که این پروژه‌ها به اطلاعات عمیق‌تر و اساسی‌تری نیاز دارد که به شما کمک می‌کند در کار خود متخصص شوید. آخر این که با این قبیل پروژه‌ها شما در مرکز توجه قرار می‌گیریدو به عنوان رهبر و مدیر آن حوزه شناخته خواهید شد.

این موارد به شما کمک می‌کند در کار خود موفق‌تر شوید. اگر بتوانید یک پروژه سخت یا غیر متعارف را به انجام برسانید، فرصت‌های کاری بیش‌تری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۳) با تکیه بر دانسته‌های خود پیش بروید

اگر می‌خواهید سرعت و تاثیر یادگیری خود در زمینه بازاریابی رشد را افزایش دهید، سراغ حوزه‌هایی بروید که در عین حال که شما را با مطالب جدید آشنا می‌کنند، با دانسته‌های شما هم در ارتباط هستند. بر روی هر موضوعی که کار می‌کنید، باید بخشی از آن در ارتباط با دانش فعلی شما باشد و بخشی دیگر اطلاعاتی که قرار است یاد بگیرید.

اگر همه چیز را ازابتدا بدانید، یادگیری و پیشرفتی در کارتان نخواهید داشت و پس از گذر زمان، از صنعت و تکنولوژی دور می‌شوید. از سوی دیگر، اگر با موضوع کاملا بیگانه باشید، ممکن است در مسیر یادگیری سردرگم و سپس دلسرد شوید.
بازاریابی رشد

۴) بنیاد و اساس کار خود را تنظیم کنید

سوال مهمی که بهتر است هر بازاریاب پایان هر سال از خود بپرسد این است که کدام ۲۰ درصد از فعالیت‌های من منجر به ۸۰ درصد اعتبار کسب شده من شده است. پاسخ به این سوال را می‌توانید در هر شکلی آماده کنید، یک پست وبلاگی، یک ویدیو یا یک مکالمه. این بستر به شما سخت‌کوشی، موقعیت‌ها و افکارتان را نشان خواهد داد‌ و چند اتفاق برایتان خواهد افتاد. اول آن که می‌توانید فرصت‌هایتان را به درستی تشخیص دهید. هنگامی که کارهایتان را منتشر کنید، افراد بیش‌تری از آن مطلع می‌شوند‌.دوم این که با معرفی شدن به مردم می‌توانید کنترل بازار را در دست بگیرید‌. آخر این که می‌توانید یک برند شخصی برای خود ایجاد کنید و از مزایای آن بهره ببرید.

ممکن است همه نویسندگان خوبی نباشند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید برای کار خود بستر و پایه ایجاد کنید. می‌توانید از دیگر بسترهای ارتباطی مانند فیلم یا پادکست استفاده کنید.

۵) برای خود مربی و سرپرست انتخاب کنید:

با این که بسیاری از بازاریابان در مورد اهمیت مربی شنیده‌اند، تعداد معدودی به آن عمل کرده اند. توجه به چند نکته در این زمینه مهم است؛ اول این که یافتن یک مربی خوب و کارآمد کار بسیار دشواریست. برای یافتن یک مربی ممکن است مجبور باشید مدت زیادی جستجو کنید، اما وقتی او را پیدا کنید می‌توانید تا سال‌ها با او در ارتباط باشید. دیگر آن که باید به ارزش و اهمیت داشتن یک مربی پی ببرید. برخی فکر می‌کنند باید برا خوب کار کردن مربی داشته باشند، در حالی که برعکس است؛ اگر خوب ظاهر شوید می‌توانید مربی خوبی پیدا کنید. به عبارت دیگر، مربی به جای شما تصمیم نمی‌گیرد یا به شما راه حل نمی‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا راه حل‌های مناسب و بهتری را پیدا کنید. این راهنمایی به دو صورت انجام می‌شود، اول آن که به شما نظرات و ایده‌های بدون غرض ارایه می‌دهد. دوم آن که شما را با سوال حقیقی و درست آشنا می‌کند. یک مربی خوب سوالاتی از شما می‌پرسد که ممکن است به ذهن خودتان نرسد.

۶) چگونه رویکرد فعال داشته باشیم، نه رویکرد واکنشی؟

اگر به موارد فوق عمل کنید، موقعیت‌های زیادی نیز کسب خواهید کرد که منجر به مساله جدیدی خواهد شد: از این پس، شما به جای این که مجبور باشید رویکرد واکنشی نسبت به آن چه دوست دارید اتفاق بیفتد داشته باشید، می‌توانید رویکرد فعال نسبت به اتفاقاتی که پیش می‎‌آید اتخاذ کنید.

فعال بودن، به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید خروجی‌های بهینه داشته باشید و بتوانید به درستی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در زمینه بازاریابی رشد را ارزیابی کنید.

برای داشتن رویکرد فعالانه، باید ابتدا بدانید واقعا چه می‌خواهید. شاید سوال ساده‌ای به نظر برسد، اما پاسخ دادن به آن دشوار است. برای پاسخ به این سوال، به جای نظریه پردازی و تفکر، باید وارد عمل شوید. به عبارت دیگر، دنبال تجربه و آزمایش باشید و ۴ مرحله زیر را دنبال کنید.

  • فرضیه و نظریه‌ای نسبت به آنچه می‌خواهید تنظیم کنید.
  • آزمایشی طراحی کنید.
  • آزمایش را اجرا کنید.
  • نتایج حاصله را تحلیل کنید و بسته به مثبت یا منفی بودن نتایج، در مورد ادامه روشتان تصمیم بگیرید

با توجه به مطالب ذکر شده در مورد بازاریابی رشد، یادگیری بازاریابی رشد در واقع هنر حل مسایل و مشکلات است. بهترین راه حل‌ها کوتاه ترین آن‌ها نیست اما در مورد سرمایه گذاری‌های بلند مدت نیز با دقت تصمیم بگیرید.