رهبری هزینه

رهبری هزینه چیست و چگونه می‌توان به یک رهبر هزینه تبدیل شد؟

دو نوع شرکت وجود دارد: آن‌هایی که تلاش می‌کنند پول بیشتری از مشتری بگیرند و آن‌‍‌هایی که سعی می‌کنند هزینه‌های‌شان را پایین ببرند، مسلما ما از دومی‌ها خواهیم بود.

این جمله‌ی زیبا از جف بزوس خلاصه‌ی آن چیزی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن یپردازیم.

رهبری هزینه چیست؟

رهبری هزینه یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های رقابتی کسب‌وکارها می‌باشد، با این‌که کاملا ساده و واضح به نظر می‌رسد، اما مفهوم پیچیده‌ای پشت آن پنهان شده است. رهبری هزینه به معنی تولید محصول و خدمات با کمترین هزینه‌ی ممکن است. با این‌که بسیاری از افراد رهبری هزینه و رهبری قیمت را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌های استراتژیکی مابین این دو واژه وجود دارد. رهبری هزینه به معنی رهبری قیمت نیست، هر چند این دو اغلب به موازات هم اتفاق می‌افتند. به عبارت ساده‌تر:

اگر شرکت خاصی در تغییرات قیمت در یک صنعت نقش داشته باشد و بقیه‌ی فروشندگان از قیمت‌های او تبعیت کنند، گفته می‌شود که این شرکت نقش رهبری قیمت در آن صنعت خاص را داراست. یک شرکت اکثرا زمانی قادر به رهبری قیمت خواهد بود که بتواند هزینه‌های تولید را در کمترین حد خود نگه دارد. در صنایعی که رقابت بر سر قیمت‌ها است، معمولا رهبران هزینه‌ای برنده می‌شوند، زیرا سودآوری بیشتری نسبت به بقیه خواهند داشت.

با این حال بسیار مهم است که به یاد داشته باشید، شرکت‌هایی با کمترین قیمت لزوما رهبر هزینه نیستند!

رهبری هزینه دارای مزیت‌های زیر است:

دست‌یابی به مزیت رقابتی

در عصر رقابتی امروزی، دستیابی به مزیت رقابتی و پیشی گرفتن از رقبا نهایت آرزوی هر کسب‌وکاری است. با کاهش دادن هزینه‌های تولید خود، قادر به کاهش قیمت‌ها، بهبود کیفیت محصولات و موارد مشابه خواهید بود، لذا این‌ها برای شما نوعی مزیت رقابتی محسوب خواهند شد که رقیب‌تان توانایی تقلید از آن را نخواهد داشت.

ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در سازمان شما

فرهنگ‌ها و ارزش‌هایی که بر سازمان حاکم می‌شوند، نقش بسیار موثری در رشد و یا پسرفت سازمان‌ها ایفا می‌کنند. هر نیروی کار جدیدی که وارد سازمان می‌شود، در مدت بسیار کوتاهی رنگ و بوی آن فرهنگ را در سازمان حس کرده و خود را در آن می‌افکند. لذا بسیار مهم است که ارزش‌هایی هم‌چون صرفه‌جویی در سازمان ارزشمند تلقی شوند.

بهره‌وری بیشتر

هر چه هزینه‌ها کمتر شود، سودآوری سازمان شما بیشتر و بیشتر خواهد شد و این سود در نهایت می‌تواند منجر به توسعه و پیشرفت سازمان شما گردد.

چگونه به یک رهبر هزینه تبدیل شویم؟

برای هر کسب‌وکاری راه‌هایی برای کاهش هزینه وجود دارد. بنابراین اگر این فرصت را از دست بدهید، رقیب شما از آن بهره خواهد برد. به عنوان یک کسب‌وکار باید تمامی راه‌هایی که شما را به تولید کم‌هزینه‌تر می‌رسانند، بیابید و از آن‌ها بهره بگیرید. هیچ راهکار ساده‌تری وجود ندارد، یا باید هزینه‌های خود را کاهش دهید و یا منتظر باشید رقبای‌تان این کار را انجام دهند و شما را از دور رقابت خارج کنند.

اگر عزم خود را برای کاهش هزینه‌های تولیدتان جزم کرده‌اید، خواندن این متن را ادامه دهید تا با رایج‌ترین راهکارهای کاهش هزینه‌ها آشنا شوید.

صرفه‌جویی در مقیاس

براساس تعریف ویکی پدیا صرفه‌جویی در مقیاس مفهومی در اقتصاد خرد است که به کسب مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش حجم تولید اشاره دارد. صرفه‌ به مقیاس به معنای آن است که با افزایش حجم تولید، هزینه متوسط تولید هر واحد کالا کاهش می‌یابد. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارد که شامل مواردی همچون: کسب تخفیف در خرید به دلیل حجم بالای خرید، افزایش تجربه و یادگیری کارکنان، کسب منابع مالی بیشتر، سرشکن شدن هزینه‌های بازاریابی در بازارهای وسیعتر و بهبود فناوری تولید است.

آنچه باعث رشد بسیاری از صنایع می‌شود دستیابی به صرفه اقتصادی در مقیاس بزرگتر است. در عین حال وقتی یک یا چند شرکت در صنعتی دارای صرفه به مقیاس هستند اگر شرکت دیگری بخواهد با آنان وارد رقابت شود یا باید تولید را در مقیاس انبوه آغاز کند و یا متحمّل هزینه زیاد تولید در مقیاس کم شود.

اما به یاد داشته باشید، همه چیز به صنعت و کسب‌وکار شما بستگی دارد: تولید انبوه و بازار هدف بزرگ تنها راه ایجاد مزیت در هزینه‌ها نیست. در بسیاری از صنایع شما می‌توانید با یک استراتژی خوب و تمرکز بر کارایی به عنوان رهبر هزینه شناخته شوید.

بهره‌گیری از تکنولوژی‌

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش هزینه‎‌ها استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید است. اگر شما یک دستگاه یا هر تکنولوژی جدیدی داشته باشید که رقبای شما به راحتی نتوانند از آن تقلید کنند، شما به سادگی خواهید توانست به یک رهبر هزینه تبدیل شوید.

رهبری هزینهیک نمونه‌ی تاریخی خوب برای مورد خط مونتاژ هنری فورد است. آن‌ها ماشین را اختراع نکردند، اما توانستند با فرآیندهای جدید یک راه بسیار ارزان‌تر برای تولید پیدا کنند. مشکل اساسی بسیاری از کارنجات کشور ما این است که مدیران آن‌ها دیدگاه بسیار سنتی دارند و از تغییر گریزان هستند. آن‌ها نمی‌توانند ریسک کنند و از تکنولوژی‌های جدید بهره بگیرند، زیرا مطمئن نیستند تکنولوژی‌ جدید واقعا می‌تواند اثرگذار باشد.

دسترسی به مواد خام اولیه‌ی ارزان‌تر

هر کسب‌وکاری برای تولید و دستیابی به موفقیت به مواد اولیه نیاز دارد، این مواد اولیه می‌تواند از منابع طبیعی تهیه شود، داده باشد و یا هر چیز دیگری؛ مهم اینست که شما دسترسی ساده‌تری به آن داشته باشید.

به عنوان مثال، کاکائو یکی از مواد اولیه‌ی شرکت‌های شکلات‌سازی است، وارد کردن این محصول می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. بنابراین خلاقیتی که مدیر شرکت شیرین عسل به خرج داده اینست که به صورت مستقل به کشت کاکائو در ایران و خارج از کشور می‌پردازند.

سخن آخر: هزینه‌ی کم≠محصول بی‌کیفیت

مطمئنا تا به این‌جای کار پی برده‌اید که رهبری در هزینه به هیچ‌وجه به معنای کاهش کیفیت محصول و کاهش قیمت آن نیست. یک پدیده‌ی شگفت‌انگیز در قیمت‌گذاری وجود دارد، بسیاری از مردم دوست دارند محصول بهتر را حتی به قیمت بیشتر خریداری کنند، ما هر زمان که قیمت بیشتری را برای یک محصول پرداخت می‌کنیم، احساس می‌کنیم که آن محصول بهتر است.