تبلیغات

تغییرات شگرف صنعت تبلیغات با ظهور هوش مصنوعی

وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود بیشتر ما به یاد ربات‌های عجیب و غریبی میافتیم که در حال نابودی انسان هستند. حداقل بیایید تا پایان این نوشته این تصویر را کنار بگذاریم و به هوش مصنوعی بعنوان نرم‌افزاری نگاه کنیم که می‌تواند همه جنبه‌های زندگی ما را بالاخص برای ما تبلیغات چی‌ها متحول کند.

قبل از همه چیز باید بپرسیم که هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به سیستمی گفته می‌شود که محیط اطراف خود را رصد می‌کند و رفتار خود را بر اساس آن تغییر می‌دهد تا شانس موفقیت در هدفی که برایش تعریف شده است بیشتر شود. این سیستم برای موفقیت در این کار از شیوه‌های مختلفی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق بهره می‌برد. هرچند درک این مفاهیم برای مدیران بازاریابی و فروش سخت به نظر می‌رسد ولی با توجه به سرعت نفوذ هوش مصنوعی به تمامی جنبه‌های زندگی، همه ما می بایست به جوانب این موضوع پی ببریم.

هوش مصنوعی در تبلیغات آنلاین

بارزترین نمود هوش مصنوعی که شاید بیشترمان متوجه آن نباشیم در تبلیغات آنلاین است. محتوایی که ما بصورت روزانه در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف می‌بینیم بر اساس ذائقه ما تغییر می‌کنند. در واقع اگر شما بنری را در گوشه وب‌سایتی مشاهده می‌کنید این بنر تبلیغاتی بصورت تصادفی و یا بر اساس سلیقه صاحب سایت نمایش داده نمی‌شود بلکه جایگاه این بنر در اختیار شرکت‌های شخص سومی قرار می‌گیرد که با دنبال کردن کاربران بصورت لحظه به لحظه و رصد تک تک رفتارهای او سعی می‌کنند بهترین نوع تبلیغات را برایش نمایش دهند.

برای مثال اگر شما مدتی را در چند وب‌سایت صرف تماشای مدل‌های عینک کرده‌اید اصلا بعید نیست که در سایت‌های مختلف تبلغیات عینک ببینید! و همه این‌ها دستاوردهای هوش مصنوعی برای صنعت تبلیغات است.

نمودار هوش مصنوعی در تبلیغات آنلاین
نمودار هوش مصنوعی در تبلیغات آنلاین

نمودار بالا تصویری از افزوده LightBeam در مرورگر فایرفاکس است که رفتار شما را در گشت و گذار روی وب نشان می‌دهد. دایره ها وب‌سایت‌هایی هستند که ما به آن‌ها مراجعه کرده‌ایم و مثلث‌ها شرکت‌های شخص سومی هستند که ما به وب‌سایت‌ آن‌ها مراجعه نکرده‌ایم ولی می‌توانند اطلاعات ما را ردیابی، تحلیل و در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دهند.

نمونه‌ای از سیستم‌های پیشنهاد محتوا

الگوریتم سیستم‌های پیشنهاد محتوا (مانند Taboola)، که اغلب با آن‌ها مواجه شده‌اید با استفاده از هوش مصنوعی رفتار کاربر را در شبکه‌های اجتماعی‌اش بررسی می‌کند، محتوای صفحه را تحلیل می‌کند، صفحاتی که کاربر قبل از آن دیده است را در نظر می‌گیرد و نظرات دیگر کاربران در کلیک بر روی محتوا را هم بعنوان متغیر وارد الگوریتم خود می‌کنند تا در نهایت بتوانند محتوایی را نمایش بدهند که بیشتر شانس کلیک شدن را داشته باشد.

علاوه بر اینها تبلیغات اصلی‌ترین محل درآمد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر است. این شبکه‌های اجتماعی در خلال پست‌هایشان، مطالب تبلیغاتی نیز پست می‌کنند ولی این دست محتوا می‌بایست کاملا با روحیات شما سازگار باشند وگرنه هیچ توجهی به آن نخواهید کرد و این فقط با ظهور و توسعه هوش مصنوعی ممکن خواهد شد.

هوش مصنوعی در تبلیغات شهری

شاید برایتان سوال باشد که چگونه می‌تواند هوش مصنوعی را وارد تبلیغات شهری کرد!؟ ولی تاکنون شرکت‌های بسیاری با استفاده از تکنولوژی‌‌‌ شرکت‌های بزرگ فناوری مانند IBM این کار را کرده‌اند. هدف طراحی بیلبوردهایی است که نسبت به اتفاقات اطراف خود بی اهمیت نباشند و خود را بسته به کسی که آن‌ها را تماشا می‌کند تغییر دهند تا بیشترین میزان اثرگذاری را داشته باشند.

این لایت باکس شهری که برای تبلیغات داروهای ضدسرفه طراحی شده است به محض اینکه کسی در اطرافش سیگار روشن داشته باشد آغاز به سرفه کردن می‌کند.

و یا این بیلبوردها که از الگوریتم‌های ژنتیک استفاده می‌کنند و بر اساس میزان بازدید هر پوستر، آن پوستر را بیشتر نمایش می‌دهند. در واقع جایگاه تبلیغاتی باندازه مدت زمانی که افراد به آن نگاه کرده‌اند پول می‌گیرد و با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که کدام تبلیغ بیشتر جلب توجه می‌کند و آن را بیشتر نمایش می‌دهد.

علاوه بر اینها شرکت‌های خودروسازی نیز از بیلبوردهای هوشمند بسیار بهره می‌برند. نصب این بیلبوردها در اتوبان‌ها می‌تواند فرصتی باشد تا برای هر خودرویی که از پیش رو می‌آید پیغام متفاوتی تولید شود. برای مثال اگر با پراید از زیر این بیلبورد می‌گذریم نوشته بیلبورد تغییر کند به : محصول ما از خودروی پراید جادارتر و امن‌تر است.

این همه ماجرا نیست! هوش مصنوعی فراتر از این می‌رود

پیش‌بینی می‌شود صنعت تبلیغات با قدرت گرفتن هوش مصنوعی روز به روز وابستگی بیشتری به آن پیدا کند تا روزی که هر شخصی فقط در اطراف خود تبلیغات محصولاتی را ببیند که به او مربوط هستند. این موضوع هرچند کمی ترسناک ولی جذاب نیز هست و باید منتظر ماند و دید که هوش مصنوعی برای ما چه تحفه‌ای در پیش دارد.