تمایلات جنسیتی و تعاملات رفتاری در بازاریابی آنلاین

تفاوت‌های جنسیتی و تمایلات رفتاری در بازاریابی آنلاین

اگر نخواهم مسائل فمنیستی و برابری حقوق زنان و مردان را به مواردی که در این مقاله خواهیم گفت اضافه کنم، تفاوت‌های جنسیتی آشکاری میان زنان و مردان وجود دارد. آشنایی با این تفاوت‌ها برای بازاریابان (خصوصا آن‌هایی که در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین فعالیت دارند) بسیار مهم است، زیرا در نهایت این رفتارها است که مشخص خواهد کرد موفقیت با کدام استراتژی است و امکان طراحی و برنامه‌ریزی استراتژی‌های مختلف را به مخاطب ارائه خواهد داد.

همان‌طور که در اینفوگرافی زیر مشاهده می‌کنید، بیشتر تصمیم‌های خرید توسط زنان گرفته می‌شود، اما در برخی از حوزه‌ها و صنایع دیگر هم‌چون سخت‌افزارهای کامپیوتری تصمیم‌‌گیری بر عهده‌ی مردان است. لذا آگاهی از این موارد می‌تواند نقش موثری در بازاریابی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب داشته باشد.

تفاوت‌های جنسیتی در بازاریابی آنلاین

نکاتی مهم برای همه‌ی آن‌هایی که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند

همان‌طور که مشاهده کردید در حوزه‌های گوناگون مردان و زنان به میزان متفاوتی در تصمیم‌های خرید نقش دارند. بنابراین بازاریابان در ابتدا باید حوزه‌ی کاری و مخاطبان خود را مشخص کنند و سپس براساس جنسیت آن‌ها به اقدام بپردازند. اما چه تفاوت‌هایی میان رفتارهای خرید زنان و مردان وجود دارد.

  • مطالعات زبانی نشان می‌دهد که هر چه پیام بازاریابی شما با زبانی نرم‌تر و مودب‌تر عنوان شود، زنان علاقه‌ی بیشتری به پیام بازاریابی شما خواهند داشت.
  • اعتماد و وفاداری زنان راحت‌تر از مردان جلب می‌شود.
  • شیوه‌ی زندگی- اگر با مخاطبان زن در ارتباط هستید، سعی کنید وضعیت شغلی آن‌ها را کشف کنید و پیام خود را متناسب با آن طراحی کنید. جلب توجه خانم‌های خانه‌دار اغلب خیلی ساده‌تر از خانم‌هایی است که به فعالیت در کارهای حرفه‌ای مشغول هستند.
  • این مورد هم به شیوه‌ی زندگی مربوط است، مردان اغلب فقط برای خود خرید می‌کنند، اما زنان تاثیر بسزایی در انتخاب همسر، فرزندان و حتی پدر و مادر خود دارند.

۱) همه‌چیز به ساختار مغز زنان و مردان بستگی دارد

مطالعات نشان داده‌اند که تفاوت‌های جسمانی بسیار زیادی بین مغز زنان و مردان وجود دارد. نیمکره‌ی چپ و راست مغز زنان به هم متصل است، به همین دلیل زنان می‌توانند از هر دو نیمکره‌ی مغز خود برای حل مسائل کمک بگیرند. در حالی‌که مردان عمدتا از نیمکره‌ی چپ خود می‌توانند استفاده کنند.

نیمکره‌ی چپ مسئول انجام محاسبات است و نیمکره‌ی راست مسئول پردازش تصاویر بصری و تفسیر متن.

این ساختار متفاوت مغز در زمینه‌ی خرید نیز اثرگذار است، مردان خرید را یک عمل وظیفه‌گرا و اجباری می‌دانند، در حالی که زنان خرید را کشف‌گرا و تفریحی.

۲) مردان در خرید بیشتر به سود فکر می‌کنند، اما زنان به لذت!

تحقیقات نشان می‌دهد که تنها دو رویکرد سود-محور و لذت-محور به هنگام خرید وجود دارد. مردان اغلب به دنبال‌ دلایل منطقی و سودجویانه هستند، اما زنان اغلب به دنبال پیام‌های عاطفی و احساسی هستند. به عنوان مثال در تصویر زیر ببینید که چگونه به شیوه‌ای متفاوت زنان و مردان هدف قرار داده شده‌اند.

مردان در خرید بیشتر به سود فکر می‌کنند، اما زنان به لذت!۳) زنان ترجیح می‌دهند یک محصول فوق‌العاده شکار کنند، در حالی‌که مردان یک فرآیند سریع و بی‌دردسر می‌خواهند

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان به هنگام خرید روی سایت‌ها، گزینه‌های مختلف را امتحان می‌کنند، در حالی‌که مردان سریعا یک گزینه را انتخاب می‌کنند. زنان از مقایسه کردن قبل از خرید لذت می‌برند و حتی نظرات کاربران راجع به آن محصول را یکی یکی می‌خوانند، در حالی که برای مردان انتخاب و سرعت خرید مهم‌تر است.

۴) زنان علاوه بر آمار و ارقام به احساسات نیز توجه دارند، اما مردان فقط آمار و ارقام

هنگامی که مشتری می‌خواهد محصولی را بخرد، دنبال اطلاعات محصول بودن مسئله‌ی طبیعی است، هم زنان و هم مردان دنبال اطلاعات هستند. منتهی زنان به دنبال بررسی‌های مشتری، اطلاعات محصول و نظرسنجی‌ها هستند، اما مردان به اطلاعات محصول اکتفا می‌کنند. این می‌تواند یک نکته‌ی مهم برای بازاریابانی باشد که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند.

زنان علاوه بر آمار و ارقام به احساسات نیز توجه دارند، اما مردان فقط آمار و ارقام۵) مردان به برندها وفادارند، زنان به محصولات و خدمات خوب

مطالعه‌ای که توسط دانشکاه اراسموس انجام شد، نشان می‌دهد که مردان زمانی‌که محصول برندی را خریدند و محصول فوق‌العاده‌ای بود، نسبت به آن‌ برند متعهد می‌شوند و در خریدهای بعدی نیز از آن‌ها خرید می‌کنند. اما زنان بیشتر به دنبال محصول خوب هستند و فرقی ندارد چه برندی این محصول را تولید کرده باشد.

۶) مردها بیشتر به استفاده از گوشی‌های همراه به جای دسکتاپ علاقه دارند

در حالی‌که مردان اولین پذیرندگان خرید آنلاین هستند، زنان در حال پیشگیری از آنان هستند، تحقیقات اخیر نشان داد که تعداد زنانی که خرید آنلاین انجام می‌دهند، بیشتر از تعداد مردان است.

با این حال از این تعداد ۲۲.۲ درصد از مردان خریدهای خود را با تلفن‌های همراه انجام می‌دهند.

۷) زنان بیشتر از مردان از خرید آنلاین احساس ریسک می‌کنند

بسیار مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که زنان نسبت به مردان بیشتر احساس ریسک و تردید می‌کنند، بنابراین اگر مخاطبان هدف شما زنان هستند، باید از راهکارها و پیام‌هایی استفاده کنید که این تردید به هنگام نهایی کردن خرید را به حداقل برسانید. این می‌تواند یک نکته‌ی مهم برای بازاریابانی باشد که در حوزه بازاریابی آنلاین فعالیت دارند.