بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی ویروسی و تاثیر آن در دست‌یابی به چشم‌انداز کسب‌وکارها

حدس می‌زنم از همان سال‌های اولیه‌ی معرفی بازاریابی توسط فیلیپ کاتلر همواره افرادی بودند که به دنبال راه‌هکارهای ساده‌تر و زودبازده‌تر بودند. اما ذات بازاریابی خصوصا بازاریابی اینترنتی به گونه‌ای است که اغلب در بلندمدت نتیجه‌بخش است. اما در این میان برخی میان‌بر‌ها وجود دارد که برای بهره‌گیری از آن‌ها باید مسیر پیچیده‌ای را پشت سر گذاشت. بازاریابی ویروسی یکی از این میانبرها است که طی چند سال اخیر نام آن را بسیار شنیده‌ایم. در بازاریابی ویروسی خود مشتریان برای شما بازاریابی می‌کنند و آیا روشی بهتر از این می‌تواند وجود داشته باشد؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی(یا تبلیغات ویروسی) که بازاریابی دهان به دهان نیز خوانده می‌شود، یکی از تکنیک‌های جدید بازاریابی است که از خدمات شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید برای افزایش آگاهی از برند و یا سایر اهداف بازاریابی هم‌چون فروش محصول از طریق فرآیندهای ویروسی و تکرار و به اشتراک‌گذاری بهره می‌گیرد. این نوع از بازاریابی نام خود را از بیماری‌های ویروسی و ویروس‌های کامپیوتری گرفته است، چون همانند آن ویروس‌ها از یک نفر به نفر بعدی انتقال می‌یابد.

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی

برای بازاریابی ویروسی مزایا و معایب بسیاری وجود دارد، از جمله‌ی این مزایا می‌توان به هزینه‌های پایین تبلیغات، رشد سریع، تولید سرنخ‌های بازاریابی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. اما علاوه بر این مزایای فوق‌العاده برخی معایت نیز متوجه بازاریابی ویروسی است؛ اول این‌که ممکن است یک پیام بازاریابی بارها برای یک نفر ارسال شود و از طرف وی اسپم محسوب شود. ثانیا سخت بودن اجرای یک کمپین ویروسی و اندازه‌گیری نتایج می‌توانند عواملی از این قبیل باشند.

۵ کمپین بازاریابی که ویروسی شدند

این روزها اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اندازه‌ای توسعه پیدا کرده‌اند که ما با هر پیام جذابی که مواجه می‌شویم، آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذاریم. ما حتی یک پیام جذاب را هم رد نمی‌کنیم. این موضوع برای برندها بسیار مهم است و با بهره‌گیری از انواع ترفندهای روانشناسی، مدیریتی و بازاریابی سعی دارند که بهترین و جذاب‌ترین کمپین‌های ویروسی را اجرا کنند. ما تعدادی از این کمپین‌ها را مقایسه کرده‌ایم و تعدادی از بهترین‌ها را انتخاب کرده‌ایم که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

۱) کمپین ویروسی ولوو

ولوو شرکت‌ سازنده‌ی خودروهای سنگین سوئدی است که از سال ۱۹۹۹ کار خود را در حوزه‌ی خودرو آغاز کرد. بسیاری از افراد معتقد بودند در این حوزه نمی‌توان تبلیغاتی همه‌گیر ایجاد کرد. با این‌حال، مدیران ارشد ولوو بر این باور بودند که اطرافیان رانندگان کامیون نقش اساسی در تصمیم خرید آن‌ها دارند، بنابراین آن‌ها می‌بایست تبلیغاتی را اجرا نمایند که به عموم افراد دسترسی پیدا کنند و از آن‌جایی که بودجه‌ی کافی در اختیار نداشتند به اجرای کمپین‌های ویروسی اقدام کردند.

ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید طبق گفته‌ی مدیر بازاریابی ولوو بیش از ۵۰ میلیون بازدید داشته است. این ویدیو می‌خواهد قدرت، انعطاف و امنیت خودروهای ولوو در جاده‌ها دارند را به مخاطب نشان دهد و ذهن آن‌ها را از این مسائل به هنگام خرید آزاد کند. برای این کار از جذابیت‌های ویدیویی، موسیقی و احساسی بهره می‌گیرد.

 
۲)‌ آبی-مشکی یا طلایی-سفید

این کمپین که احتمالا به قدری دست به دست شد که احتمالا شما هم آن را دیده و نظر داده‌اید. موضوع از آن‌جایی شروع شد که بین دو نفر راجع به ترکیب لباسی که در زیر مشاهده می‌کنید، اختلاف نظر پیش آمد. یکی از آن افراد این لباس را آبی و مشکی مشاهده می‌کرد، دیگری سفید و طلایی. آن‌ها با اشتراک این تصویر مشاهده کردند که این اختلاف نظر بین افراد زیادی وجود دارد. این تصویر در عرض چند روز در سراسر جهان پخش شد و افراد بسیاری را درگیر خود کرد.

مابین این اتفاق برندها نیز این فرصت را از دست ندادند و به روش‌های مختلف از این فرصت استفاده کردند.

 

بازاریابی ویروسی
مهم نیست که سفید و طلاییه یا مشکی و آبی؛ مهم اینه که خوشمزس.
بازاریابی ویروسی
ما یک راه‌حل داریم که همه خوشحال میشن باهاش.
 

۳) ویدیوی ویروسی برند چیپس Doritos

اکثر ویدیوها و یا محتواهایی که به صورت ویروسی پخش می‌شوند، جنبه‌ی فان، شوخی و سرگرمی دارند. برند Doritos یکی از برندهای خوراکی است که به بهترین شکل توانسته است از این ویژگی‌ محتواهای ویروسی بهره‌مند شود، در ادامه یکی از ویدیوهای آن‌ها که آمار جالبی راجع به تعداد اشتراک‌گذاری‌های آن وجود دارد را می‌خوانید.

 
۴) بازاریابی ویروسی شبکه‌ی TNT

ویدیویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد بیش از ۵۱.۶ میلیون بازدید داشته است. این ویدیو که توسط شبکه‌ی TNT ساخته شده است ترکیبی از بازاریابی چریکی و بازاریابی ویروسی است. این برند توانسته یک ایده‌ی فوق‌العاده ارزشمند را اجرایی کند که در نهایت منجر به توسعه‌ی این شبکه در برخی کشورهای دیگر مثل هلند شد.

 

 
۵) ویدیوی ایستگاه متروی ملبورن

یکی از خلاقانه‌ترین ویدیوهایی که اخیرا ویروسی شد و بیش از ۹۲ میلیون بازدید دریافت کرد، مربوط به ایستگاه مترو و قطار ملبورن است که راه‌های مختلف مرگ در سراسر جهان را به تصویر کشیده است.

 

بازاریابی در اینستاگرام

کتاب الکترونیکی بازاریابی در اینستاگرام را از لینک زیر دریافت کنید.

فروش ویژه – ۵۰,۰۰۰ تومان ۳۹,۰۰۰ تومان