طراحی لوگو

قدرت غیرقابل انکار لوگوهای خوب: چرا کسب‌وکارها به لوگوهای قدرتمند نیاز دارند؟

لوگو یک علامت گرافیکی، آرم و یا نمادی است که معمولا توسط شرکت‌ها یا سازمان‌ها و یا توسط افراد برای ترویج و شناخت عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوگوها را در اشکال مختلفی می‌توانید مشاهده کنید، به عنوان مثال لوگوی یک هتل را می‌توانید در سربرگ‌ها، وب‌سایت، منو، دستمال سفره، بالای در ورودی و یا هر جای دیگری مشاهده کنید.

تاریخچه‌ی لوگو و طراحی لوگو

پیدایش اولیه‌ی لوگوها به ۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد که در مهر و موم و سکه‌ها از نمادهای خاصی استفاده می‌شد، اما در سطح خیلی ابتدایی بودند.

لوگو و برندینگپس از انقلاب صنعتی با توسعه‌ی فوتوگرافی و لیتوگرافی استفاده از تایپوگرافی‌های مختلف نیز رواج پیدا کرد. پس از آن با توسعه‌ی مدرنیسم و تجارت، ویژگی‌های بصری بیشتر مورد توجه قرار گرفتند، تا آن‌جایی که در سال ۱۹۸۰ در ایالت متحده بیش از ۷۰۰ شرکت طراحی و چاپ شکل گرفته بودند. مردم آن زمان به هنر شدیدا علاقه‌مند بودند، بنابراین شرکت‌ها نیز با علاقه و پشتکار به ساخت لوگو و افزایش اعتبار خود نزد مردم می‌پرداختند.

اما چه نیازی به لوگوها داریم؟

تحقیقات اخیر ثابت‌ کرده‌اند که لوگوی شرکت‌ها می‌تواند اثر مثبت و معنی‌داری بر تعهد مشتریان به برندها و عملکرد شرکت‌ها از نظر درآمد و سود داشته باشد.

لوگو که قدرتمندترین ابزار بازاریابی شناخته شده است، نشان‌دهنده‌ی شخصیت برند شما، اصول و ارزش‌های شما است. کارشناسان لوگوها را یک میانبر ذهنی به یک محصول و یا شرکت می‌دانند.

من نمی‌خواهم بیش از این اغراق کنم و موفقیت کسب‌وکارها بدون لوگو را غیرممکن بدانم؛ تنها به این جمله اکتفا می‌کنم: “طراحی لوگو جنبه‌ی مهمی از طراحی هویت برند است و می‌تواند در ماندگاری نام برند در ذهن‌ها نقش موثری داشته باشد.

لوگوهای خوب مشتری را در اولین نگاه جذب می‌کنند

همیشه اولین چیزهایی که راجع‌به یک شخص یا شی متوجه می‌شوید، آخرین چیزهایی هستند که فراموش‌شان می‌کنید. لوگوها این چنین هستند، آن‌ها اولین ارتباط را با مشتریان شما برقرار می‌کنند و اگر به اندازه‌ی کافی به یادماندنی باشند، تا مدت‌های طولانی در خاطر مشتری‌تان باقی خواهد ماند.

منجر به جذب مشتریان بالقوه‌ی بیشتری می‌شوند

لوگوها معمولا روی محصولات درج می‌شوند. حال فرض کنید روی یکی از لوازم دوست‌تان لوگویی را مشاهده کرده باشید، هنگام خرید اگر همان لوگو را مشاهده کنید، آن را به جنس‌های دیگر ترجیح خواهید داد.

منجر به تمایز شما از رقبای‌تان خواهند شد

کیفیت اغلب از روی ظاهر محصول قابل تشخیص نیست، بنابراین فرد باید لوگوی شما روی محصول را ببیند تا بتواند آن را از محصول رقبا تشخیص دهد.

وفاداری مشتریان شما را افزایش خواهند داد

تا به حال به این فکر کرده‌اید که سیب گاززده‌ی اپل تا چه اندازه‌ در توسعه‌ی این برند اهمیت داشته است؟ مشتریان وفادار شما دوست دارند روی محصولات‌شان نشانی از شما داشته باشند. هر چه این نشان خلاقانه‌تر طراحی شده باشد، تمایل و کشش به سمت آن نیز زیادتر خواهد شد.

به شیوه‌ای حرفه‌ای اعتماد می‌آفرینند

اعتماد مهم‌ترین چیزی است که یک کسب‌وکار در دنیای امروزی به آن نیاز دارد و اگر یک کسب‌وکار بتواند اعتماد مشتریانش را جذب کند، پشتوانه‌ی بسیار قدرتمندی برای موفقیت خواهد داشت. اگر لوگوی شما واقعا باکیفیت باشد، نشان می‌دهد که شما به کسب‌وکار خود اهمیت می‌دهید، اگر از شیوه‌های روانشناسی رنگ،  برای انتخاب لوگوی خود بهره‌مند شوید، کیفیت لوگوی شما ارتباط مستقیمی با محصولات‌تان دارد. هم‌چنین محصولات شما را از جنس‌های تقلبی بازار متمایز می‌کند.

۴ لوگوی به یادماندنی جهان

اگر برای انتخاب یک لوگوی مناسب جستجویی در اینترنت داشته باشید، با سیل محتواهایی روبرو خواهید شد که به شما توصیه می‌کنند از رنگ‌های مناسب برای لوگوی‌تان استفاده کنید، منحصربه‌فرد باشید و یا این‌که خلاقیت به خرج دهید تا به یادماندنی شوید. اما من تصمیم گرفتیم به‌گونه‌ای دیگر در مورد لوگوهای خوب حرف بزنم، به نظر من دیدن تصاویری از لوگوهای خوب و بررسی آن‌ها می‌تواند تاثیرگذارتر از متون توصیه‌ای باشد، پس بیایید چند نمونه از بهترین لوگوهای تاریخ را با هم بررسی کنیم.

لوگوی جنرال الکتریک

جنرال الکتریک از سال ۱۸۹۲ تاسیس شده است و لوگوی آن از همان زمانی که طراحی شد تقریبا هیچ تغییری نداشته است. این لوگو دو حرف اول واژه‌ی جنرال الکتریک را به شیوه‌ای ساده داخل یک دایره که به حالت چرخشی است، نشان می‌دهد. لوگوهای دایره‌ای شکل اغلب مفاهیمی چون برقراری ارتباط، امنیت، تکامل، تداوم و راحتی را منتقل می کنند.

لوگوی جنرال الکتریک

لوگوی اپل

تعجب‌برانگیز نیست که ثروتمندترین برند تکنولوژی جهان که محصولات بسیار خاصی را در اختیار ما قرار می‌دهد، بهترین لوگوی جهان را نیز داشته باشد. اما انتخاب این لوگو از کجا نشات می‌گیرد؟ به دلایل شخصی استیو جابز(میوه‌خوار بودن، باغ میوه) نام این شرکت اپل نهاده شد، بنابراین لوگویی با طرح سیب بسیار عاقلانه به نظر می‌رسد. طراح این لوگو می‌گوید زمانی‌که لوگو را به شکل سیب کامل طراحی کردم، کسی نمی‌توانست متوجه شود که این لوگو گیلاس است یا سیب؛ برای همین تلاش کردم ایده‌ای بیابم که لوگو فقط شبیه یک سیب باشد نه هر چیز دیگری.

لوگوی برند اپل

لوگوی آمازون

آخرین نسخه از لوگوی آمازون به نظر من خلاقانه‌ترین لوگو در لیست ما است. آمازون اولین شرکت تجارت الکترونیک آنلاین است که در کمتر از ۴۸ ساعت محصول موردنیاز شما را به شما تحویل می‌دهد. آن‌ها در لوگوی خود فلشی از سمت A به سمت Z کشیده‌اند تا نشان دهند در هر جایی که باشید، آمازون به سرعت خدمات مورد نیاز شما را به شما خواهد رساند.

لوگوی آمازون

برکشایر هاتاوی

این شرکت یکی از شرکت‌های خدمات بیمه و سلامت در آمریکا است. برکشایر در سال ۱۹۵۵ تاسیس شده است و به نسبت شرکت‌های قبلی که در موردش صحبت کردیم، ناشناخته‌تر است. لوگوی این شرکت با این‌که بسیار ساده است، اما جذاب و به یادماندنی است.

به یاد داشته باشید که یک لوگوی ساده می‌تواند بسیار موثرتر و جذاب‌تر از لوگوهای پیچیده و بی‌مفهوم باشد.

برکشایر هاتاوی

 

چه درس‌هایی از این لوگوها یاد می‌گیریم؟

طراحی و انتخاب یک لوگوی مناسب به هیچ‌وجه سخت نیست، تنها کاری که شما باید انجام دهید اینست که لوگویی ساده، متناسب با برند خود(همان‌طور که اپل و جنرال الکتریک این کار را انجام دادند) طراحی کنید و قدرت خود را با یک لوگوی باکیفیت به معرض نمایش بگذارید.