رهبری و تعهد کارکنان

عوامل موثر بر تعهد کارکنان: چگونه کارکنانی شادتر و سازنده‌تر داشته باشیم؟

نیروهای انسانی برای سازمان‌ها همانند اکسیژن برای انسان‌ها هستند و اگر این نیروی حیاتی به درستی مدیریت نشود، باید قید سازمان و کسب‌وکارتان را بزنید. برخی مواقع مشکلاتی در سازمان پیش می‌آید که شما با هیچ ترفندی قادر به مقابله با آن‌ها نیستید، ناگهان متوجه می‌شوید که شیوه‌ی نادرست مدیریت منابع انسانی منجر به اتفاقات بسیار پیچیده‌ای شده که در همه‌ی جنبه‌های کسب‌وکارتان رخنه کرده است. یکی از این مشکلات کم بودن نرخ تعهد کارکنان است که تعداد خیلی کمی از کسب‌وکارها از ابتدای شروع کارشان به آن توجه می‌کنند. اما اگر شما جزو مدیرانی هستید که هر کاری برای موفقیت کسب‌وکارتان انجام می‌دهید، باید بدانید که کارکنانی که از نرخ تعهد بالایی برخوردار هستند، شادتر و سازنده‌‎تر می‌باشند.

تحقیقات نشان می‌دهند که تعهد کارکنان در سوددهی سازمان‌ها بسیار موثر است و نباید نادیده انگاشته شود. براساس آمارها ۶۹٪ از کارکنان با دریافت ۵٪ حقوق بیشتر، کار فعلی خود را رها می‌کنند، این در حالی‌است که کارکنان متعهد با ۲۰٪ حقوق بیشتر از کار فعلی خود دل می‌کنند. موسسه گالوپ ارتباط میان تعهد کارکنان و عملکردها را موردبررسی قرار داده و به نتایج زیر دست یافته است:

  • مشتریان از کارکنان متعهد نسبت به سایر کارکنان راضی‌تر هستند
  • کارکنان متعهد اغلب سودآوری بیشتری نسبت به بقیه دارند.
  • بهره‌وری کارکنان متهد بالاتر از بقیه است.
  • حجم معاملاتی که کارکنان متعهد ارائه می‌دهند نیز بیشتر از بقیه است.
  • نرخ غیبت و کم‌کاری کارکنان متعهد نسبت به بقیه پایین‌تر است.

اما چگونه رهبران خوب کارکنان متعهد می‌سازند؟

قبل از هر چیزی رهبران خوب شناخت کافی نسبت به کارکنان‌شان دارند، آن‌ها دقیقا می‌دانند کدام کارمند تا چه میزانی فعالیت دارد و تا چه حد به سازمان متعهد است. حتی اگر میلیون‌ها نفر کارمند داشته باشند، نسبت به همه‌ی آن‌ها آگاهی دارند و براساس وضعیت هر یک از کارکنان برنامه‌ی مشخصی برای افزایش تعهد وی در نظر می‌گیرند.

کارکنان اثربخش

در بخش اول این قسمت راهکارهایی را در مورد اندازه‌گیری میزان تعهد کارکنان معرفی می‌کنیم؛ سپس به شما خواهیم گفت که چگونه به کارمندان کم‌تعهد خود انگیزه بدهید.

سوال کردن و مصاحبه‌های رو در رو

صحبت کردن رو در رو با کارکنان برای افزایش نرخ تعهد بسیار کارآمد است. کارکنان معمولا جمله‌هایی را به کار می‌برند که برای مدیران خوشایند است، جهت غلبه بر این موضوع سوالاتی را از آن‌ها بپرسید. آن‌ها حین پاسخگویی به سوالات بیشتر به موارد واقعی اشاره خواهند کرد و شما بهتر آن‌ها و خواسته‌های‌شان را خواهید شناخت.

میزان ارتباطات یک کارمند با کارمندان بخش خود و سایر بخش‌ها

ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی گسترده‌ی یک کارمند نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی او به شغلش است. کارمندی که با همکاران خود تعاملاتی فراتر از وظیفه‌ی محول شده به خودش دارد، نشان می‌دهد که کارش برای او در اولویت اصلی قرار دارد.

مشارکت کارمند در طرح‌ها و جلسات موقت و فوق‌برنامه چگونه است

کارمندی که در جلسات و طرح‌های مشارکتی کمتری همکاری می‌کند، به نظر می‌رسد نسبت به بقیه از تعهد کمتری برخوردار باشد. این موضوع برای همه صادق نیست و ممکن یک کارمند متعهد نیز در محدوده‌ی زمانی خاصی به دلایل و مشکلات شخصی قادر به همکاری در چنین طرح‌ها و جلساتی نباشد.

میزان تعامل با مشتریان و همکاران خارج از ساعات کاری

این مورد نشان‌دهنده‌ی بالاترین سطح تعامل و تعهد کارکنان است. کارکنان شما به قدری به کارشان علاقه دارند که بعد از ساعات کاری نیز برای پیشرفت و رشد کار تلاش می‌کنند.

طراحی یک برنامه‌ی کاربردی برای افزایش نرخ تعهد کارکنان

حال که توانستید میزان تعهد کارکنان را اندازه‌گیری کنید، می‌بایست با یک طرح کاربردی از این نتایج برای افزایش تعهد کارکنان بهره بگیرید. این کار با مشارکت مدیران ارشد و میانی امکان‌پذیر خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهند که مدیران ارشد متعهدترین افراد در سازمان‌ها هستند که نتیجه‌ای معقول به نظر می‌رسد، هر چه کارکنان قدیمی‌تر و در سطح بالا باشند، میزان تعهد نیز افزایش می‌یابد. بنابراین مشارکت آن‌ها در برنامه‌ی بهبود نرخ تعهد کارکنان بسیار موثر خواهد بود.

کارکنان اثربخش

۱) افزایش تعداد جلسات یک به یک برای همکاری بیشتر

این روزها دیگر گزارشات سنتی کارآ نیستند، کارکنانی که زمان بیشتری را با رئیس و مدیر خود می‌گذارنند و در تمام فعالیت‌ها مشارکت داده می‌شوند، احساس تعهد و وفاداری بیشتری نسبت به کارشان دارند.

۲) تا جایی که امکان‌پذیر است، از مدیران میانی کمتری استفاده کنید

تعهد افراد به سازمان زمانی که احساس می‌کنند در چشم‌اندار و ماموریت کلی سازمان نقش دارند، بیشتر است. وجود مدیران میانی باعث کمرنگ‌تر شدن این نقش می‌شود و گاها کارکنان هیچ آگاهی از چرایی انجام کارها ندارند و فقط می‌دانند که باید کارهایی را انجام دهند.

۳) ارتباطات باز، شفاف و مکرر داشته باشید

ارتباط مستقیم با مدیر ارشد باعث می‌شود کارکنان احساس درگیری بیشتری داشته باشند و نسبت به سازمان تعهدمند باشند. بسیار مهم است که رهبر سازمان به طور منظم جلساتی را با کلیه‌ی کارکنان برگزار کنند و در مورد چشم‌انداز و اهداف سازمان صحبت کند. رهبر بهتر است نظام فکری خود و مسیری که برای دستیابی به این هدف‌ها ترسیم کرده را با آنان در میان بگذارد و از کارکنان بخواهد بیشترین کمکی را که می‌توانند برای دستیابی به هدف انجام دهند.

۴) اختصاص بودجه و منابع لازم برای بهبود تعهد شغلی

بهبود تعهد کارکنان چیزی فراتر از تظاهر است، کارکنان به راحتی فرق شعار و عمل را خواهند فهمید. به کارکنان خود علاقه داشته باشید و آن‌ها را باارزش‌ترین دارایی خود بدانید، در این صورت است که به بهترین نتایج دست خواهید یافت. منابع انسانی و مالی کافی را برای این مورد در نظر بگیرید.

۵) برای پیشرفت کارکنان تلاش کنید

از موثرترین راهکارهای افزایش نرخ تعهد تلاش برای آموزش و تلاش برای پیشرفت کارکنان است. اجازه دهید کارکنان‌تان بدانند شما هر کاری برای توسعه‌ی مهارت‌های آن‌ها انجام می‌دهید و از انجام این کار به دنبال یک فرآیند برد-برد هستید.

 

همان‌طور که مشاهده کردید علی‌رغم پایین بودن نرخ تعهد کارکنان در سازمان‌ها، این‌کار فوق‌العاده آسان است. تنها کاری که شما می‌بایست انجام دهید اینست که به کارکنان خود احترام بگذارید و آن‌ها را باارزش‌ترین دارایی خود به حساب آورید.