بازاریابی مناسبتی

بازاریابی مناسبتی چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

کسب‌وکارها و بازاریابان به دنبال افزایش عکس‌العمل کاربران به کمپین‌های بازاریابی خود هستند. به عبارت ساده، کسب‌وکارها می‌خواهند از کمپین‌های بازاریابی خود بیشترین‌ فروش را داشته باشند. برای دستیابی به این هدف راهکارهای مختلفی هم‌چون تحقیقات بازاریابی، تجزیه تحلیل رفتار کاربران جهت هدف‌گیری دقیق، پیشنهادات غیرقابل رد و هدف‌گیری عاطفی وجود دارد.

با این‌حال، بسیاری از کمپین‌های بازاریابی نمی‌توانند تمامی خریداران احتمالی خود را یافته و هدف قرار دهند. در چنین مواردی از بازاریابی مناسبتی بهره گرفته می‌شود که نتایج بهتری ارائه می‌کند. تعطیلات رایج‎‌ترین روش استفاده از بازاریابی مناسبتی است، مطمئنا تا به حال شاهد پیشنهادات ویژه برای روز مادر، ولنتاین و عید نوروز بوده‌اید، تمایل به خرید در چنین مناسبت‌هایی بیشتر از سایر روزهای معمولی است.

اما بازاریابی مناسبتی چیزی فراتر از تبلیغات در روزهای تعطیل است. اجازه دهید تعاریف ساده‌تری از آن ارائه کنیم:

بازاریابی مناسبتی به معنی هدف قرار دادن مخاطبانی است که تمایل بیشتری برای خرید و یا پاسخ به کمپین‌های بازاریابی دارند.

در ادامه برخی از رایج‎‌ترین زمان‌هایی که می‌توانید از بازاریابی مناسبتی بهره بگیرید آورده شده است.

اخبار

به موضوعات و تاپیک‌های اخیر اخبار توجه کنید، آیا می‌توانید ارتباطی بین آن‌ها و برند خود برقرار کنید؟ اگر در اخبار آورده شده است که گروهی از مردم به یک قانون خاصی که اخیرا ایجاد شده است، توجه دارند؛ آیا محصولات و یا خدمات شما می‌تواند از این موقعیت استفاده کند و توجه‌ها را به خود جلب کند.

رویدادها

در حال حاضر، روزانه رویدادهای مختلفی در اقصی نقاط جهان در حال برگزاری است. کدام یک از این رویدادها می‌توانند خریداران بیشتری را به خرید محصولات، خدمات و یا راه‌حل‌های شما تشویق کنند؟

تعطیلات

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، اغلب از مناسبت‌های تعطیلی برای تبلیغات بازاریابی استفاده می‌شود. تقویم را بررسی کنید، آیا مناسبت‌ پیش‌رو به کسب‌وکار شما مربوط است؟ تعطیلات دیگر چطور؟ تنها در صورتی به پیشواز چنین اقداماتی بروید که چنین مناسبت‌هایی برای خریداران‌تان مربوط و انگیزه‌بخش باشد.

همبستگی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا شیر را همراه صبحانه می‌خوریم؟ نوشیدنی‌های ورزشی را به هنگام ورزش کردن و نوشابه را همراه با ناهار یا شام در رستوران؟ دلیل همه‌ی این موارد همبستگی‌هایی است که بازاریابان میان مناسبت‌ها و محصولات ایجاد کرده‌اند.

چرخه عمر

اگر مناسبت‌های مرتبط با چرخه عمر هم‌چون تولدها و سالگردهای مختلف با چشم‌انداز کسب‌وکار شما متناسب است، توجه به آن و ارائه‌ی تبلیغات هدفمند می‌تواند نتایج بسیار خوبی را به بار آورد. این کمپین در مراحل اولیه می‌تواند منجر به ایجاد ارتباط با مشتری و افزایش آگاهی نسبت به کسب‌وکارتان شود.

مناسبت‌های مرتبط با مشتری برای کسب‌وکارهایB2C

این مورد مناسبت‌های مربوط به یک شخص را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال خرید اتومبیل، خانه و یا مسافرت به یک شهر دیگر می‌تواند مناسبت بسیار خاصی برای افراد باشد. مشتریان در چنین وضعیتی به خرید وسایلی مثل ابزارآلات امنیتی اتومبیل، خرید پرده برای خانه و لوازمی مشابه تمایل بیشتری خواهند داشت که این محصولات ممکن است با کسب‌وکار شما در ارتباط باشد.

بازاریابی مناسبتی کسب‌وکارهای B2B

اگر جزو کسب‌وکارهایی هستید که محصولات خود را نه به یک مشتری، بلکه به یک کسب‌وکار دیگر می‌فروشید، باید به مواردی هم‌چون تغییر مدیریت، معرفی محصول جدید، توسعه کسب‌وکار و غیره توجه کنید.
لیستی که به آن اشاره کردیم، به صورت جامع به تمام فرصت‌های بازاریابی مبتنی بر مناسبت‌ها اشاره نمی‌کند. کلید بازاریابی مناسبتی یافتن موارد هدفمندی است که در آن خریداران تمایل بیشتری برای خرید خدمات، توجه به کمپین‌های بازاریابی و یا تبلیغات شما دارند.

چگونه از موارد مطرح شده در بالا به نفع کسب‌وکار خود بهره بگیریم؟

• موارد مطرح شده را به دقت بررسی کنید و بهترین راهکارهای بازاریابی مناسبتی را برای بهبود عملکرد بازاریابی و فروش‌تان استفاده کنید.
• در نظر داشته باشید که همه‌ی موارد مطرح شده در بالا برای همه‌ی کسب‌وکارها مفید نیست، بلکه باید مرتبط‌ترین آن‌ها را شناسایی کرده و از آن ها استفاده نمود.
• در برخی مواقع نیاز هست که بدون برنامه‌ریزی‌های قبلی از بازاریابی مناسبتی بهره بگیرید، آیا آمادگی لازم برای عکس‌العمل سریع در مقابل مناسبت‌های مختلف را دارید؟ برای آ‌‌ن‌ها برنامه‌ریزی کنید.
• میزان عکس‌العمل کاربران به کمپین‌های مناسبتی و سایر تبلیغات را بسنجید، در صورتی‌که کمپین‌های مناسبتی میزان بازگشت سرمایه‌ی کافی ارائه کنند، از آن‌ها بهره بگیرید.
• بازاریابی مناسبتی تلنگری به مخاطبان هدفی است که قبلا انتخاب‌شان کرده‌اید. این نوع از بازاریابی بعد زمان و موقعیت را به کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات اضافه می‌کند و خریداران را زمانی‌که در اوج تمایل به خرید قرار دارند، می‌یابد.

منبع: marketance