موردکاوی ۵ کمپین موفق بازاریابی اینترنتی در سال ۲۰۱۶

کمپین‌های بازاریابی برنامه‌ریزی شده و سازمان یافته از جمله هیجان‌انگیزترین و در عین حال پرریسک‌ترین روش بازاریابی در عصر کنونی هستند. یک کمپین بازاریابی اینترنتی بر خلاف سایر روش‌ها، می‌تواند سریعا برای برندها نتیجه‌بخش شود و نقش موثری در افزایش آگاهی از برند و فروش ایفا می‌کند. با این حال، برای فراگیر یا اصطلاحا وایرال شدن آن‌ها باید تلاش‌های فراوانی صورت گیرد.

با گذشت مدت کوتاهی از اتمام سال میلادی ۲۰۱۶ می‌خواهیم گریزی بزنیم به کمپین‌های بازاریابی اینترنتی پیاده‌سازی شده در سال قبل و ۵ کمپین الهام‌بخش را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهیم.

۱) کمپین بازاریابی اینترنتی گوگل: سال ۲۰۱۶ در جستجوها

در مورد کمپین

چگونه می‌توانید اتفاقات سال گذشته را خلاصه کنید؟ این ویدیو که توسط گوگل ساخته شده است با یک دید احساسی طیف گسترده‌ای از اتفاقات سال گذشته را پوشش داده است. این کمپین یکی از پربازدیدترین کمپین‌های بازاریابی سال ۲۰۱۶ شناخته شده است.

نوار جستجوی ساده‌ و دوست‌داشتنی گوگل وسط این ویدیو قرار گرفته و یک ارتباط معنایی بین پیام گوگل که “پنجره‌ای رو به جهان” می‌باشد و محتوای ویدیو ایجاد کرده است.

در مورد شرکت

گوگل را می‌توان مشهورترین شرکت فناوری در جهان دانست، تا جایی که برخی از افراد اینترنت را با گوگل هم‌معنی می‌دانند. شرکت گوگل در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، اما مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این فعالیت‌ها موتورجستجو است. در سال ۱۹۹۸ که گوگل به تازگی تاسیس شده بود، روزانه حدود ۵۰۰ هزار جستجو توسط کاربران انجام می‌شد، اما امروزه این تعداد به ۲ میلیون جستجو در ثانیه رسیده است.

نکات مهم آموزشی از این کمپین

هر چه که شرکت یا برند شما بزرگ‌تر شود به فعالیت‌های بازاریابی بیشتر و بهتری نیاز دارید.

درگیر کردن احساسات و عواطف مخاطبان باید یکی از اهداف اصلی کمپین‌های شما باشد.

کمپین‌های بازاریابی باید بتوانند پیام برند شما را با روش‌های خلاقانه‌ای به مردم برسانند. اگر کمپین شما خلاقانه باشد، اما نتوانید آن را به پیام برند خود مرتبط کنید نتایج واقعی را دریافت نخواهید کرد.

۲) ایربی‌ان‌بی و موسسه هنر شیکاگو

در مورد کمپین

یکی از کمپین‌های مشهور سال ۲۰۱۶ مربوط به همکاری استارت‌آپ ایربی‌ان‌بی و موسسه هنری شیکاگو بود. آن‌ها با همکاری هم یک اتاق خواب دقیقا مشابه با اثر اتاق خواب ارل اثر نقاش مشهور هلندی یعنی ون‌گوگ را شبیه‌سازی کردند. نمی‌توانید تعداد سلفی‌هایی که سال گذشته در این اتاق گرفته شد را تصور کنید.  این همکاری نوآورانه یک تبلیغ بزرگ برای هر دو شرکت محسوب شد.

در مورد شرکت

ایربی‌ان‌بی یکی از استارت‌آپ‌های بزرگ جهان است که در سال ۲۰۰۸ در کالیفرنیا بنیان نهاده شد. در این استارت‌آپ مردم مکان‌های اقامتی را به هم اجاره می‌دهند. امروزه بیش از یک میلیون مکان اقامتی در سراسر جهان از خانه‌های بسیار شیک و مجلل تا اتاق‌های چوبی کوچک در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. این شرکت را پس از اوبر دومین شرکت نوظهور و خلاق در حوزه‌ی گردشگری می‌دانند.

نکات مهم آموزشی از این کمپین بازاریابی اینترنتی

نوآوری و خلاقیت ماده‌ی ضروری ساخت کمپین‌های بازاریابی است.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی و هشتگ‌ها در ویروسی شدن کمپین‌ها بسیار اثرگذار است.

مردم دلیلی بر خاص بودن و متفاوت بودن می‌خواهند.

۳) برند H&M؛ کنار هم باشیم

 

در مورد کمپین

این کمپین که توسط برند H&M در روزهای نزدیک به کریسمس طراحی شد، یکی از کمپین‌های موفق سال ۲۰۱۶ بود. این برند همواره روی داستان‌سرایی تمرکز دارد، H&M به جای تمرکز مستقیم بر فروش محصولاتش بر داستانی دلگرم‌کننده با پیامی مهم تمرکز کرد. یکی از ویژگی‌های مهم این داستان هنرنمایی آدرین برودی بازیگر آمریکایی است.

در مورد برند

برند H&M یکی از خرده‌فروش‌های سوئدی است که بین مخاطبان از هر سنی در ارائه‌ی محصولات فشن شناخته شده است. این برند شهرت فراوانی در داستان‌سرایی دارد. برند H&M پس از برند زارا رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین عرضه‌ی کننده‌ی لباس در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. اچ اند ام در بیش از ۴۳ کشور جهان دارای نمایندگی و شعبه است.

نکات مهم آموزشی از این کمپین

 تاریخ نشان می‌دهد که انسان‌ها از همان دوران آغازین پیدایش بشر به داستان‌ها علاقه‌مند بوده‌اند، امروزه برندهایی که راوی بهترین داستان‌ها بوده‌اند، برنده هستند.

اگر می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید، به صورت مستقیم به فروش نپردازید. مشتریان زمانی به یک برند اعتماد می کنند که بدانند بیش از فروش محصول برای آن ارزشمندند.

 

۴) کوکا کولا؛ همیشه حاضر در صحنه

کوکاکولا

در مورد کمپین

کوکا در اجرای کمپین‌های خلاقانه و ویروسی پیشگام است و کمپین‌های آن به اندازه‌ای تعاملی می‌شوند که حدس می‌زنم همه‌ی شما حداقل یک بار آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. کمپینی که در سال قبل بیش از بقیه‌ی کمپین‌های کوکاکولا مورد توجه بود کمپین یک کوکا با هم بنوشید بود. در این کمپین نام‌هایی روی کوکاکولا چاپ می‌شد و همه یا کوکایی به اسم خودشان می‌خوردند و یا به نزدیکانشان هدیه می‌دادند. شهرت کمپین‌های کوکاکولا به کنار هم جمع کردن و تعامل بیش از حد با مخاطبانش است.

در مورد شرکت

پرطرفدارترین برند نوشابه در سراسر جهان است که مشتریانش واقعا عاشق آن هستند. مخاطبان این برند یک حس عاطفی قوی با آن دارند و وفادارترین مشتریان شناخته می‌شوند. ارزش این برند بیش از ۷۰ میلیارددلار تخمین زده شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در هر ثانیه بیش از ۱۰ هزار نوشابه کوکا در جهان نوشیده می‌شود.

نکات مهم آموزشی از این کمپین بازاریابی اینترنتی

پیدا کردن یک راه ساده برای تعامل با مشتری می‌تواند برای برندها سرنوشت ساز باشد.

شخصی‌سازی محصول ساده ترین راهکار جلب مشتری در دنیای کنونی است.

مردم معمولا لحظات خوب مثل لحظات کنار هم بودن با دوستان، هدیه گرفتن و مواردی مشابه را به اشتراک می‌گذارند، کوکا دلیلی به مشتریانش داده تا لحظات خوب‌شان را به اشتراک بگذارند.

 

۵) کمپین بازاریابی اینترنتی اندروید؛ دوستانی برای همیشه

 

در مورد کمپین

گزارشات نشان می‌دهند که تصاویر و ویدیوهای حیوانات بسیار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند. شعار تبلیغاتی اندروید “درکنار هم باشیم، حتی اگر شبیه هم نباشیم” است. اندروید با انتشار ویدیوهای جالب از دوستی حیوانات علاوه بر این‌که مخاطبان فراوانی برای ویدیو خود پیدا کرد، بلکه توانست بهترین تناسب میان کمپین و شعارش ایجاد کند. ویدیوی سال ۲۰۱۶ اندروید میان مخاطبانش فوق العاده محبوب شد.

در مورد شرکت

اندروید یکی از سیستم‌ عامل‌های محبوب است که بر پایه‌ی لینوکس ساخته شده است و می‌توان یکی از دلایل محبوبیت بیش از حد آن را به همین موضوع ربط داد. شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ اندروید را که شرکت کوچکی برای ساخت نرم‌افزارهای تلفن همراه بود، از صاحبانش خریداری کرد و سپس سیستم عامل متن باز را به جهان ارائه کرد.

نکات مهم آموزشی از این کمپین

هر چیزی که مخاطبان شما به آن علاقه‌مند باشند، می‌تواند سرنخی برای ارتباطات و تعاملات مابین شما و آن‌ها باشد.