۵ مهارتی که در میان همه مدیران نوآور جهان مشترک است

نوآوری در جوامعی که مبتنی بر دانش هستند موضوع حیاتی است. رشد سازمانی، تولید محصولات جدید و توسعه روش‌های جدید برای ارائه ارزش به مشتریان جزو ملزومات لاینفک سازمان های امروزی هستند. امروزه شرکت‌ها در کشورهای توسعه یافته جهان سالان بیش از ۱۴۵ میلیارد دلار صرف واحدهای تحقیق و توسعه خود می‌کنند. با این حال با وجود اهمیت این موضوع هنوز نوآوری قطعه گم شده بسیاری از شرکت‌ها و رهبرانی است که به دنبال بهترین کیفیت خدمات و محصولات هستند. در این مطلب با ۵ ویژگی مشترک مدیران نوآور جهان آشنا می‌شویم.

موسسه XBInsight اطلاعات بیش از ۵۰۰۰ شرکت را در سرتاسر جهان جمع آوری کرده است و به ۵ ویژگی مشترک دست یافته است که هر مدیری در هر جایگاهی که باشد می‌بایست این ویژگی‌ها را دارا باشد تا بتوان او را مدیری نوآور توصیف کرد. 

۱- در مدیریت ریسک تبحر دارند

مدیران نوآور ۲۵٪ بیشتر از بقیه مدیران در مدیریت ریسک تبحر دارند. مدیران نوآور جهان در مواجهه با تولید یک محصول جدید همواره تمامی وجوه موضوع را در نظر می‌گیرند و بعد وارد عمل می‌شوند. زمانی که سازمان‌ها با ریسک مواجه می‌شود این قدرت را دارند که طوری برنامه ریزی کنند که کمترین میزان لطمه وارد شود. مدیران برای اینکه بتوانند رفتار بهتری در مدیریت ریسک از خود بروز دهند می‌بایست:

  • محدودیت زمانی در تصمیم‌گیری‌ها قائل شوید تا بارها مجبور به تغییر تصمیمات خود نشوید.
  • مسیر پیش روی ریسک سازمان را همچون برنامه استراتژیک سازمانی مستند کنید.
  • صبر کنید و به نقاط منفی ریسک خود توجه کنید، اگر قادر به تحمل این شرایط هستید تحلیل و بررسی را کنار بگذارید و محکم تصمیم بگیرید.

۲-  نسبت به یادگیری کنجکاو هستند

مدیران نوآور جهان عطش شدیدی در یادگیری موضوعات جدید دارند. آن‌ها همواره در حال یادگیری هرآنچیزی هستند آن‌ها را به اهداف سازمان‌شان نزدیک‌تر می‌کند. به روز نگه داشتن مهارت‌ها و دانش در ان‌ها مزیت رقابی بزرگی نسبت به رقبا ایجاد می‌کند. برای توسعه این مهارت موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • مهارت‌ها و دانش خود را ارزیابی کنید و از خود بپرسید که این مهارت چگونه می‌توان به من در دست‌یابی به اهداف بلند مدت کمک کند؟ سپس مهارت‌های لازم را شناسایی کنید و بیاموزید.
  • در سازمان خود جریانی از دانش ایجاد کنید که همگان را تشویق به مطالعه می‌کند.
  • برای توسعه فعالیت‌های خود وقت بگذارید. در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف شرکت کنید.

۳- با شهامت سازمان خود را رهبری می‌کنند

مدیران نوآور جهان سازمان خود را با اعتماد به نفس و قدرت رهبری می‌کنند. آن‌ها رخدادهای سخت را به موقعیت‌های بزرگ تبدیل می‌کنند و با شجاعت مسئولیت تصمیمات سختی که بر عهده گرفته‌اند را می‌پذیرند. چنین مدیرانی توجه عموم را در جلسات همگانی به خود جذب می‌کنند و هیچوقت در مقابل تفاوت‌های فکری گارد نمی‌گیرند و خوب گوش می‌دهند.

برای اینکه به مدیر شجاع‌تری تبدیل شوید پیشنهاد می کنیم:

  • در مواجهه با مشکلات و تصمیم‌گیری های سخت مسئولیت را بر عهده بگیرید، به راه‌حل‌های جایگزین فکر کنید، متوجه ریسک‌ها و میزان خطر آن‌ها باشید و خود را برای عکس‌العمل بقیه در مقابل تصمیم خود آماده کنید.
  • به دنبال فرصت‌هایی باشید که در طی آن نقطه نظرات و احساسات خود را با تیم و اعضای شرکت خود به اشتراک بگذارید.
  • تفاوت میان مدیریت با اعتماد بنفس و مدیریت با اجبار را دریابید. مدیریت صحیح با اعتماد بنفس در وضعیتی است که دیدگاه خود را به اشتراک می‌گذارید ولی اجبار نمی‌کنید. چنین مدیرانی به این دلیل موفق می‌شوند و تاثیرگذار هستند که حتی اگر سخنی برخلاف آن‌ها بزند محترمانه با آن رفتار می‌کنند.
  • ویژگی‌های مثبت رهبران دیگر را به خوبی تحلیل و تمجید کنید.
شهامت در تصمیم‌گیری شما را به مدیری نوآور تبدیل می‌کتد
شهامت در تصمیم‌گیری شما را به مدیری نوآور تبدیل می‌کتد

۴- در جستجوی فرصت هستند

مدیران نوآور لجام مدیریت سازمان خود را خود به دست می گیرند. این مدیران موانع بالقوه را از قبل می‌بینند و برای آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند و قادرند مدت‌ها با کمترین میزان حمایت به کار خود ادامه دهند و به سرعت مسیر خود را برای دستیبای به موقعیت‌های جدید تغییر دهند.

اگر می‌خواهید مدیری باشید که علاقه‌مند به یافتن فرصت‌های جدید در سازمان خود هستید باید:‌

  • مزیت‌های تغییر وضعیت و شرایط جدید را ببینید.
  • فرصت‌های گذشته‌ای که از دست داده‌اید را یادآوری کنید. این فرصت‌ها چه ویژگی مشترکی با یکدیگر دارند؟ چه چیزی شما را از تصمیم‌گیری برای فرصت‌های گذشته مرعوب می‌کرد؟
  • به یاد داشته باشید که لازم نیست تمام تصمیمات را به تنهایی اتخاذ کنید. از کارمندان باتدبیر خود در این زمینه مشورت بگیرید.

۵- دورنمای استراتژیک برای کسب‌وکار خود دارند

مدیران نوآور نسبت به دیگر مدیران دورنمای استراتژیک برای کسب و کار خود می‌بینند. آن‌ها هرآن‌چیزی که در صنعت متداول شده است را به خوبی بررسی می‌کنند و گام‌های بعدی را بر اساس این دانسته‌ها می‌چینند. آن‌ها به خوبی کسب‌وکار خود را درک می کنند، وضعیت بازار را می‌فهمند و تهدید‌هایی که کسب‌وکارشان با آن مواجه هستند را می‌شناسند. برای اینکه شما نیز چنین دورنمایی بدست اورید می‌بایست:

  • در کمیته‌های مشترک میان صنایع مختلف حضور پیدا کنید
  • یک ارزیابی SWOT از دانش سازمان خود تهیه کنید تا هم این دانش را با رقبای خود مقایسه کنید و هم اینکه میزان دانش مورد نیاز برای دستیابی به اهداف استراتژیک را ارزیابی کرده باشید.
  • افراد بیشتری از از داخل سازمان در فرایند طراحی استراتژی دخیل کنید.

خلاصه ویژگی‌های مدیران نوآور جهان

در نهایت داده های این تحقیقات به ما نشان می‌دهند که مدیران نوآور جهان در مقابل با ریسک‌ها، آن‌ها را پس نمی‌زنند بلکه مدیریتش می‌کنند. این دسته از مدیران به شدت کنجکاو و فرصت‌طلب هستند. مدیرانی که به در تصمیمات خود بیشترین نوآوری را دارند به لحاظ شخصیتی افراد بسیار تاثیرگذار و اقناع کننده‌ای هستند که در تصمیمات خود اعتماد به نفس و شهامت بسیاری دارند.

منبع : Harvard Business Review