اشتباهات بازاریابی دیجیتال

۹ اشتباه مهلک بازاریابی دیجیتالی که اغلب برندهای جهان مرتکب می‌شوند

با وجود این‌که صنعت بازاریابی دیجیتالی مراحل ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد، نیازمند توجهات بسیار زیادی می‌باشد. از طرف دیگر، دنیای دیجیتال به یک عنصر جدایی ناپذیر از مصرف‌کنندگان امروزی تبدیل شده که توجه به این عرصه از بازاریابی را بیش از پیش پراهمیت می‌کند.

با این که شرکت‌ها استراتژی‌های مختلفی از برنامه‌های بازاریابی دیجیتالی را اجرا می‌کنند، با این حال، اشتباهات مشابهی را مرتکب می‌شوند که مانع پیشرفت‌های آتی آن‌ها می‌شود. در این‌جا ما رایج‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و رویکردهای صحیح برای جلوگیری از آن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

بدون آن‌که بجوند، قورت می‌دهند

بازاریابی اینترنتی اغلب در میانه‌ی فعالیت‌های یک سازمان به آن اضافه می‌شود. به همین دلیل همه‌ی اعضای تیم هیجان‌زده هستند تا تیم بازاریابی اینترنتی فعالیت‌های خود را به سرعت آغاز کند. در حالی بازاریابی اینترنتی باید هدفمندانه صورت پذیرد. شما نمی‌توانید نوشتن چند پست وبلاگی و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی را بازاریابی دیجیتالی بنامید. یک برنامه‌ی بازاریابی دیجیتال اثربخش ساختارگرا بوده و با جلسات متعدد طوفان فکری، برنامه‌ریزی دقیق و یکپارچه آغاز می‌گردد.

بخش‌های مختلف سازمان را سیلوبندی شده اداره می‌کنند

برای یکپارچه شدن فعالیت‌ها و حرکت صحیح همه‌ی بخش های سازمان به سمت چشم‌انداز نیاز هست که مشارکت صورت گیرد. در حالت ایده‌آل بخش‌های بازاریابی سنتی، بازاریابی دیجیتالی، فروش، ارتباط با مشتری و …. به صورت یکپارچه در چرخه فروش حرکت می‌کنند.

در دنیای امروزی شرکت‌هایی که از مدیریت دانش حمایت می‌کنند و همکاری مابین دپارتمان‌ها را جزو استراتژی های سازمانی خود می‌دانند سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

سازمان‌ها به قدری عجله می‌کنند که به جای ماهی، قورباغه می‌گیرند

پس از این‌که در مرحله‌ی اول استراتژی بازایابی اینترنتی تنظیم شد، باید به صورت دقیق چرخه‌ی اجرا، بازرسی و اصلاح دنبال شود. اما بسیاری از سازمان‌ها در دنبال کردن این چرخه با مشکل مواجه می‌شوند. سازمان‌ها به دنبال نتیجه‌گیری سریع هستند و وقتی یک برنامه به نتیجه دلخواه نرسید، فورا برنامه را تغییر داده و فعالیت‌های جدیدتری را آغاز می‌کنند.

درحالی که تجزیه و تحلیل کارهای انجام شده، می‌تواند شما را به سمت جاده‌های موفقیت سوق دهد.

تولیدمحتوا می‌کنند، فقط به خاطر این‌که تولیدمحتوا کرده باشند

از اصلی‌ترین برنامه‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی است. اگر می‌خواهید از بازاریابی محتوایی استفاده کنید، تمام قوای خود را بسیج کنید چون کار فوق‌العاده سختی پیش رو خواهید داشت. یکی از اشتباهات اصلی کسب‌وکارها در این زمینه تولید محتوای انبوه و بدون هدف است. نوشتن محتوا و انتشار آن در سایت به هیچ وجه نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ مگر این‌که چرخه‌ی بازاریابی محتوایی را به صورت کامل و دقیق اجرا کنید، تولید محتوا تنها بخشی از چرخه‌ی بازاریابی محتوایی است.

چرخه بازاریابی محتوایی- بازاریابی دیجیتالیاز همین رو، ابتدا باید استراتژی بازاریابی محتوایی متناسب با اهداف اصلی کسب وکار تنظیم شده، محتوا تولید گردد، ترویج محتوا که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی محتوایی است انجام گیرد و در نهایت با تجزیه و تحلیل به بهبود استراتژی‌ها پرداخته شود.

در جمع‌آوری داده‌ها طمع می‌کنند

داده‌۲ها نقش اساسی در بازاریابی اینترنتی دارند. تجزیه تحلیل داده‌ها، بهره‌گیری از داده‌ها در ارتباط با مشتری و سایر ترفندهای بازاریابی می‌تواند در سراسر چرخه عمر مشتری موثر باشند. اما اغلب کسب‌وکارها دقیقا نمی‌دانند چه داده‌هایی را باید جمع‌آوری کنند. آن‌ها اغلب هر داده‌ای را -ضروری یا غیرضروری- جمع‌آوری کرده و در دریایی از داده‌ها غرق می‌شوند. به طوری‌که حتی نمی‌توانند از کمترین داده‌ها هم بهرهمند شوند.

رفتار مصرف کننده های‌شان را رها کرده و ترندهای جدید دنیا را دنبال می‌کنند

بهره‌گیری از رفتار مصرف‌کننده و میزان اهمیت آن در بازاریابی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. بسیاری از کسب‌وکارها با آگاهی از روندهای جدید بازاریابی دنیا بدون این‌که توجه کنند آیا این روند با خواسته‌ی مصرف‌کنندگان شان متناسب است یا نه؛ به آن روی می‌آورند. به این ترتیب هزینه و منابع بسیاری را به هدر می‌دهند.

از این شاخه به آن شاخه می‌پرند

ذات بازاریابی اینترنتی به گونهای است که تمرکز روی مسائل خاص را سخت میکند. به عنوان مثال، شما با تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی روبرو می‌شوید که فقط باید بر آنهایی تمرکز کنید که اثربخشی لازم را در استراتژی شما دارند. مشکل بسیاری از سازمانها این است که میخواهند از تمام راه ها وارد شوند و تمام مشتریان هدف خود را بیابند. به یاد داشته باشید که براساس بودجه و منابع خود باید راه‌های مشخصی را انتخاب کرد و آن ها را ادامه داد، مگر زمانیکه بیثمر بودن آنها قطعی شود.

فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی یک شبه معجزه می‌کند

نتایج بازاریابی دیجیتالی در بلندمدت مشخص می‌شود، در واقع با مرور زمان شما شاهد پیشرفت پلن‌های بازاریابی خود خواهید بود، اما نتایج اثزبخش آن را در بلندمدت خواهید دید. بسیاری از کسب‌وکارها این موضوع را درک نکرده و سعی می‌کنند مرتبا پلن خود را تغییر دهند تا سریعا به نتیجه برسند، در حالی که ممکن است این موضوع آن‌ها را از هدف اصلی دور کند.

روی کمیت به جای کیفیت تمرکز می‌کنند

در هر فعالیت از بازاریابی اینترنتی تمرکز روی کیفیت بر کمیت ارجح است. به عنوان مثال، در بازاریابی محتوایی ۱۰ مطلب وبلاگی باکیفیت بسیار ارزشمندتر از ۱۰۰ مطلب با کیفیت کمتر است. اولا این که مخاطبان به درستی محتوای باکیفیت را از محتوای بد تشخیص می‌دهند. از طرف دیگر، الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز این قابلیت را آرام آرام بدست می‌آورند که همه چیز را براساس کیفیت بسنجند نه کمیت!

اما بسیاری از کسب وکارها هنوز هم همانند گذشته به دنبال روندهای تقلبی و کمی هستند.