رهبران نوآور

هفت سخنرانی تد (TED) که به شما کمک می‌کنند در بین رهبران نوآور باشید

به احتمال زیاد اغلب شما سایت تد (TED) را می‌شناسید اما برای آن‌ها که تا کنون این نام را نشنیده‌اید بد نیست که بدانید این مجموعه به عنوان یک فعالیت نوآورانه در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. البته انتشار سمینارهای دوره‌ای که در این سایت منتشر می‌شود از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است.

نام این سایت یعنی TED از کنار هم قرار گرفتن حروف اول سه کلمه Technology و Entertainment و Design به معنای تکنولوژی و سرگرمی و طراحی شکل گرفته است. هر چند پس از توسعه یافتن برنامه‌ها در طول زمان و استقبال عمومی از ایده اولیه، موضوعات TED به این حوزه‌ها محدود نشد.

برنامه‌های سایت تد اغلب منعکس‌کننده دستاوردهای چشمگیر سخنران در حوزه‌های مختلف دانش، تکنولوژی، فرهنگ و مواردی از این قبیل است.

موضوع “رهبری” نیز یکی از حوزه‌هایی است که در بین سخنرانی‌های تد مورد توجه قرار گرفته است. رهبری نوآورانه را می‌توان نوعی فلسفه و روش دانست، این فلسفه از سبک‌های مختلف رهبری برای نفوذ در کارکنان جهت تولید ایده‌های خلاقانه، محصولات و خدمات بهره می‌گیرد.

در ادامه تعدادی از بهترین سخنرانی‌ها در تد که مطمئنا نگرشی جدیدی در رابطه با فلسفه‌ی رهبران نوآور به شما ارائه خواهند کرد با زیرنویس فارسی ارایه شده است.

میهای چِکسِنتمی‌های: لحظات بی‌نظیر شادی

میهای چِکسِنتمی‌های فارغ‌التحصیل رشته‌ی روانشناسی و مدیریت از دانشگاه کلرمونت است، او تمام زندگی خود را صرف مطالعات روانشناسی کرده و به دنبال یافتن این موضوع است که چه چیزی باعث می‌شود مردم واقعا احساس خوشحالی کنند؟

تحقیقات او نشان می‌دهد که خلاقیت و غوطه‌ور شدن در هنر، بازی و کار نقش اساسی در شادی انسان‌ها دارند. او می‌گوید زمانی‌که فردی از انجام کاری به حالت وجد و هیجان می‌رسد، دیگر سایر ناراحتی‌های جسمی و روحی خود را فراموش می‌کند. بنابراین لحظه‌ی خلاقیت و شادی دقیقا زمانی است که فرد خودش را به طور کامل با کارش درگیر می‌کند.

چِکسِنتمی‌های در این سخنرانی‌اش به معرفی کتاب تجارت خوب که نوشته‌ی خودش است می‌پردازد، در این کتاب که مصاحبه‌هایی از موفق‌ترین مدیران جهانی است موفقیت این‌گونه تعریف شده است:

موفقیت و شادی در کسب‌وکار دقیقا همان‌چیزی است که به دیگران کمک می‌کند و خود شخص نیز از انجام آن خوشنود است.

با مشاهده‌ی ویدیوی زیر می‌توانید تحقیقاتی که منجر به چنین نتایجی شده‌اند را مشاهده کنید.

شان آکر: خوشحالی دلیلی برای بهتر کار کردن

شان آکر یکی از مشهورترین روانشناسان مثبت است، در این سخنرانی هیجان‌برانگیز تد، او در مورد شادی در کار صحبت می‌کند. شان آکر دانشجوی دانشگاه هاروارد است و تاکنون ده‌ها جایزه از آن دانشگاه در حوزه‌ی روانشناسی مثبت دریافت کرده است.

او می‌گوید آن‌چه که ما درمی‌یابیم لزوما واقعیتی که ما را شکل می‌دهد، نیست؛ بلکه لنزی است که مغز از طریق آن دنیایی را می‌‎بیند که شکل‌دهنده‌ی واقعیت است؛ اگر بتوانیم لنزها را عوض کنیم، می‌توانیم طالع‌مان را عوض کنیم و در نتیجه قادر خواهیم بود تک تک پیامدهای تحصیلی و تجارتی خود را همزمان دچار تغییر و تحول کنیم.

وی معتقد است همه‌ی ما فکر می‌کنیم باید موفق شویم تا اجساس شادی و خوشبختی داشته باشیم، در حالی‌که دقیقا برعکس این موضوع صادق است، شما باید شاد باشید تا بتوانید موفقیت را تجربه کنید.

جیسون فرید: چرا در محل کار، کار نمی‌کنیم؟

همان‌طور که احتمالا شما هم تجربه کرده باشید، بسیاری از افراد در خانه بهتر از محل کارشان کار می‌کنند، اما مدیران معمولا این موضوع را قبول ندارند. او می‌گوید زمانی که یک فرد در محل کارش حضور دارد، روز کاری برای او به لحظه‌های کاری تبدیل می‌شود. لذا او قادر نیست کارهای خود را با تمرکز کامل انجام دهد. وقتی یک فرد در خانه کار می‌کند کسی مزاحمش نمی‌شود، حتی اگر او تصمیم بگیرد که تلویزیون نگاه کند به صورت خودآگاه این تصمیم را اتخاذ کرده است.

در این ویدیو او راهکارهایی را (مثل استفاده از ابزارهای اینترنتی برای جلسات، پنج‌شنبه سکوت و …)برای از بین بردن این مزاحمت‌ها پیشنهاد می‌کند.

 

استیون جانسون: ایده‌ها از کجا می‌آیند؟

استیون جانسون تمام زندگی خود را صرف یافتن این سوال کرده است! او با بررسی الگوهای تاریخی به دنبال منشا نوآوری است. تحقیقات او نشان می‌دهد که نوآوری اتفاقی نبوده و سلسله‌ای از مسائل منجر به تولید ایده‌های خوب می‌شوند. او به دو نکته‌ی کلیدی در این سخنرانی اشاره می‌کند:

۱) یافتن شبکه‌ی ارتباطی با تخصص‌های متنوع

۲) در میان گذاشتن ایده‌ها با افراد مختلف برای توسعه‌ی آن‌ها

دن پینک: پازل انگیزه

دن پینک یکی از دانشمندان علوم اجتماعی است، در این ویدیو دن پینک راجع به انگیزه صحبت می‌کند. در ابتدای ویدیو او در مورد مسئله‌ی شمع صحبت می‌کند.

در اولین مرحله آن‌ها افراد را با کبریت، شمع و یک جعبه پونز داخل اتاق می‌فرستند و از آن‌ها می‌خواهند تا بدون این‌که پارافین روی زمین بریزد شمع را روشن کنند. معمولا در ابتدا هیچ‌کس به فکر جعبه‌ی پونزها و بهره‌ای که می‌تواند از آن بگیرد نمی‌افتد، اما تقریبا بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه متوجهش می‌شود.

سپس آن‌ها آزمایش را کمی پیچیده‌‎تر کردند، افراد را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه دوم اعلام کردند که اگر سریع‌تر جواب را پیدا کنند پاداش خواهند گرفت، در این آزمایش گروه اول عملکرد بهتری داشتند.

در آزمایش سوم پونزها را از جعبه خارج کردند و در باز هم به گروه دوم گفتند که اگر زودتر به نتیجه برسند، پاداش خواهند گرفت. در این آزمایش گروه دوم عملکرد بهتری ارائه کردند. بنابراین می‌توان به شکل زیر در مورد این آزمایش نتیجه‌گیری کرد.

سایمون سینک: چرایی الهام‌بخشی رهبران بزرگ

سایمون سینک یکی از اساتید برتر ارتباطات استراتژیک دانشگاه کلمبیا است. او معتقد است سازمان‌های موفق از الگوهای یکسانی پیروی می‌کنند، این الگو دقیقا برعکس الگوی سازمان‌های ناموفق است. او دایره طلایی را معرفی کرده و معتقد است این دایره به سادگی بیان می‌کند که چرا برخی از رهبران می‌توانند الهام‌بخش باشند و برخی دیگر نمی‌توانند. چرا؟ چگونه؟ چه‌چیز؟

براساس این نظریه همه سازمان‌ها می‌دانند که چه می‌کنند، برخی از این سازمان‌ها هم‌چنین می‌دانند چگونه این کارها را انجام دهند، اما تعداد بسیار محدودی از سازمان‌ها هستند که واقعا می‌دانند چرا این کارها را انجام می‌دهند، هدف و باورشان چیست؟ او می‌گوید دلیل موفقیت رهبران الهام‌بخش این است که آن‌ها در ارتباطات‌شان از سمت مبهم‌ترین مسائل به سمت بدیهیات حرکت می‌کنند. آن‌ها در ابتدا دلیل وجودی خود را بیان می‌کنند سپس به سمت بیرونی این دایره حرکت می‌کنند.

مهم‌ترین نتیجه‌ای که این سخنرانی به آن اشاره می‌کند اینست که : مردم کار شما را نمی‌خرند، آن‌ها چرایی کار شما را می‌خرند.

[irp]

درک سیورز: چگونه یک جنبش را آغاز کنیم؟

درک سیورز در یک ویدیوی کوتاه توانست بهترین بازدهی را ارائه کند. او توانست در طی چند دقیقه به خوبی نحوه‌ی شروع یک جنبش را شرح دهد. او ویدیویی را به مردم نشان داد که در آن فرد به تنهایی شروع به انجام کارهای احمقانه‌ای می‌کند، اما بعد از مدتی پیروانی را پیدا می‌کند و در آن لحظه این فرد دیگر یک احمق نیست، بلکه رهبری یک گروه را به عهده دارد. درک سیورز می‌گوید رهبر باید جرات و شجاعت داشته باشد. اگر واقعا به شروع یک جنبش یا حرکت فکر می‌کنید، به مردم نشان دهید که چگونه پیروی کنند. اما زمانی‌که فهمیدید یک دیوانه‌ به تنهایی در تلاش برای انجام کار بزرگی است اولین شخصی باشید که بلند می‌شود و به این جنبش می‌پیوندد.