بازاریابی آنلاین- اینترنتی

چرا بازاریابی اینترنتی باید اصلی‌ترین استراتژی بازاریابی شما باشد؟

بازاریابی به عنوان مهم‌ترین فعالیتی که حیات یا مرگ یک کسب و کار را تعیین می‌کند همواره ذهن مدیران کسب و کارها را به خود مشغول کرده است. بازاریابی تاریخچه‌ای طولانی و به قدمت عمر بشر دارد ولی آنچه از آن به عنوان علم بازاریابی یاد می‌شود عمری صد ساله دارد. فارغ از روش های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی تلویزیونی و محیطی و چاپی و… امروزه بیشتر از شیوه‌های نوین بازاریابی مانند بازاریابی اینترنتی استفاده می‌شود.

اولین رایانه‌های شخصی در دهه ۱۹۸۰ وارد خانه‌ها شدند و اولین سیستم عامل نیز در دهه ۱۹۹۰ طراحی شد و همین موقع بود که اینترنت شروع به رشد کرد. با گسترش اینترنت در طول سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ گوگل و بلاگرها نیز شکل گرفتند و به تدریج بازاریابی اینترنتی تکامل یافت. طی تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۶٪ از بازاریابان معتقد بودند که شیوه‌های بازاریابی در دو سال گذشته دست خوش تغییرات بسیاری شده است اما تنها ۹٪ از آن‌ها بازاریابی دیجیتالی یا همان بازاریابی اینترنتی را موثر می‌دانستند. اما این روزها کارایی بازاریابی اینترنتی برای هیچ‌کس پوشیده نیست.

 

بازاریابی اینترنتی

 

  • ۱) بیش از یک سوم بازاریابان معتقدند که طی ۵ سال آینده بازاریابی دیجیتال ۷۵٪ از روش های بازاریابی‌ را در بر خواهند گرفت.
  • ۲) بیش از ۸۷ درصد از مشتریان از اینترنت و گوشی‌های همراه هوشمند استفاده می‌کنند
  • ۳) نتایج بازاریابی اینترنتی برخلاف بازاریابی سنتی قابل اندازه‌گیری است
  • ۴) بازاریابی از طریق اینترنت هزینه‌ی بسیار کمتر نسبت به یک خرده‌فروشی فیزیکی دارد
  • ۵) اینترنت بستری را فراهم می‌کند که شما به وسیله‌ی آن می‌توانید ارتباط قوی با مشتریان خود برقرار کنید و سطح یا نرخ حفظ مشتریان خود را بالا ببرید.
  • ۶) بازاریابی اینترنتی این امکان را به شما می‌دهد که همواره همراه مشتری باشید

امروزه برای موفقیت در بازاریابی لازم است تا در کنار روش‌های سنتی از شیوه‌های نوین که بازاریابی اینترنتی را نیز شامل می‌شود استفاده کنیم. زیرا بازاریابی اینترنتی فرصتی برای‌تان فراهم می‌کند که با هزینه اندکی محصولات خود را در معرض دید جهانی قرار دهید.

بازاریابی اینترنتی در ابتدا ممکن است بسیار سخت باشد، طراحی یک سایت نمی‌تواند به تنهایی افزایش مشتریان را تضمین کند بلکه استفاده از روش‌های نوین بازاریابی است که ما را به سمت موفقیت بیشتر هدایت می‌کند.

 

چگونه می‌توانیم استراتژی بازاریابی اینترنتی اتخاذ کنیم؟

بازاریابی آنلاین عبارت است از به‌کارگیری هر ابزار، استراتژی یا روش برای کمک به تبلیغات برند از بستر اینترنت که عوامل مختلفی می‌تواند در چگونگی انجام آن تاثیر داشته باشد؛ در ادامه چند مورد از آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم:

 

۱) سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)

همان‌طور که اشاره کردیم برای بازاریابی آنلاین تنها داشتن یک سایت کافی نیست، با طراحی یک سایت فقط گام اول را طی کرده‌اید. سئو یا به عبارت بهتر بهینه‌‌سازی موتورهای جستجو یکی از عوامل اصلی موفقیت در بازاریابی آنلاین است. وجه به سئوی سایت سبب می‌شود که محتوای موجود در یک کلمه کلیدی خاص در بین مطالب موجود بالاتر از بقیه قرار بگیرد و همین امر سبب می‌شود تا بازاریابی آنلاین موفق‌تری داشته باشیم.

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • لینک‌گیری از سایت‌های باکیفیت
  • استفاده از محتوای باکیفیت و انواع مختلف آن(مقاله، اینفوگرافی، ویدیو و …)
  • بهینه‌سازی موبایل
  • اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی

شاید احساس کنید بهبود سئوی سایت در ظاهر روال بسیار ساده‌ای دارد، اما از آن‌جایی‌که بسیاری از سایت‌ها از این نکات آگاهی ندارند و آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید از رقبای خود پیشی گرفته و روند بازاریابی آنلاین خود را بهبود بخشید.

 

۲) بازاریابی موتور جستجو (SEM)

بازاریابی برای موتورهای جستجو را می‌توان تقریبا شبیه به سئو دانست، بدین ترتیب که به جای بهینه‌سازی محتوای خود و ترویج آن به مقدار زیاد، پولی را به موتورهای جستجو پرداخت می‌کنید تا خودشان محتوای شما را در نتایج ابتدایی قرار دهند.

همان‌طور که می‌دانید بیش از ۵۰ درصد مردم بر روی نتایج اول و دوم موتورهای جستجو کلیک می‌کنند و بنابراین برای افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت خود لازم است که هزینه‌هایی را متقبل شوید. البته توجه داشته باشید که کلمات کلیدی که قصد دارید در آن‌ها بالا بیایید نیز در این قیمت تاثیر به‌سزایی خواهد داشت زیرا کلمات کلیدی پر جستجو رقابتی‌تر بوده و در نتیجه گران‌تر هستند.

هر چند این استراتژی در ابتدا ممکن است وسوسه کننده به نظر برسد اما توجه داشته باشید که برای موفقیت در بازاریابی آنلاین خود لازم است که هزینه‌های تبلیغاتی خود را در نظر بگیرید و برنامه خود را مطابق با آن پیش ببرید.

برای موفقیت در SEM لازم است که محصول یا خدمات باکیفیتی ارائه کنید. در ابتدای کار خود و هنگام تولید محتوای رایگان برای جذب مخاطبان به سمت برند خود لازم نیست از همان اول وقت خود را با SEM تلف کنید.

البته مشخص کردن آمار کلیک‌هایی که منجر به خرید می‌شوند کار چندان سختی نیست و با تنظیمات خاصی می‌توانید میزان درآمد خود را از تبلیغاتی که بر روی SEM انجام داده‌اید مشخص کنید.

 

۳) بازاریابی محتوایی

براساس گفته‌ی ست گودین “بازاریابی محتوایی تنها بازاریابی باقیمانده است.”

مردم امروزی از تکنیک‌های بازاریابی سنتی خسته شده‌اند، آن‌ها از بنرها و داد و بیدادهای تبلیغاتی خسته شده‌اند و به افرادی ماهر در کسب اطلاعات تبدیل شده‌اند. بازاریابی محتوایی یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است.

در بازاریابی محتوایی شما مخاطبان هدفمندی را برای خود انتخاب می‌کنید، مخاطبانی که به وضوح تعریف شده هستند و محتوای مرتبط به آن‌ها ارائه می‌دهند. محتوایی که در زندگی آن‌ها ارزش ایجاد می‌کند و به نوعی نیازهای آن‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن برآورده می‌‌کند و چه نوع بازاریابی می‌تواند عملکرد بهتری از این نوع بازاریابی داشته باشد.

به بیانی دیگر بازاریابی محتوایی از متون قابل فهم و ساده، تصاویر، اینفوگرافیک و ویدیوهای مختلف استفاده می‌کند تا اطلاعات جامعی را در مورد یک موضوع مشخص در اختیار کاربران قرار داده و یا سبب معرفی محصول و به دنبال آن تحقق شیوه بازاریابی نوین شود.

 

۴) بازاریابی ایمیلی

با این‌که بعد از ایمیل ابزارها و رسانه‌های مختلفی به وجود آمده است، اما هنوز هم تهیه‌ی لیست ایمیل مشتریان و بازاریابی ایمیلی را می‌توان جزو بهترین روش‌های بازاریابی نوین دانست. این روش به نوعی ارتباط مستقیم با کاربران محسوب می‌شود و می‌تواند مخاطبان سایت شما را به یکی از مشتریان‌تان تبدیل کند. مهم‌ترین بخش بازاریابی ایمیلی نوشتن ایمیل‌های کارا برای ارسال به مخاطبان است اما مهم‌تر از آن این موضوع است که این ایمیل‌ها به چه کسانی ارسال شوند و چه کسانی می‌توانند یکی از مشتریان محصولات پیشنهادی فعلی برند ما باشند.

 

۵) بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

همان‌طور که گفتیم امروزه ۸۷ درصد از مردم به گوشی‌های تلفن‌همراه هوشمند و اینترنت دسترسی دارند. سیل عظیمی از این مخاطبان از گوشی همراه خود برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ساعت‌های زیادی از وقت خود را صرف آن می‌کنند.

یک بازاریاب خوب می‌داند که باید ساده‎‌ترین شیوه‌ی درسترسی به مخاطبانش را بیابد. شیوه‌ای که هم برای مخاطبان و هم برای بازاریابان بهترین باشد. لازم به ذکر است که همه‌ی شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان شما صحیح نخواهد بود، بلکه شما باید انواع تجزیه‌وتحلیل‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام دهید و مشخص کنید که کدام شبکه به خوبی نیازهای شما را برطرف می‌سازد.

 

۶) تبلیغات پرداخت کلیکی

در ابتدا شاید به این موضوع فکر کنید که این روش چه تفاوتی با بازاریابی موتور جستجو دارد اما جالب است بدانید که SEM زیرمجموعه تبلیغات کلیکی است که برای برخی از کسب و کارها کاربرد دارد در بیشتر مواقع تبلیغات کلیکی یک سایت یا موضوع را هدف قرار داده و به تبلیغات در این زمینه می‌پردازد تا بتواند درآمد خوبی را برای صاحبان آن کسب و کار ایجاد کند.

 

۷) بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یا رابطه‌ای نوعی از بازاریابی است که در آن یک بازاریاب برای محصولات یک فروشنده خریدار پیدا می‌کند و در سود حاصل از این فروش سهیم می‌شود. این نوع بازاریابی معمولا از طریق سایت یا ایمیل و رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و بسته به نوع محصول می‌تواند برای هر کسب و کاری اندکی متفاوت باشد.