درس های کارآفرینی از جف بزوس

۴ درس کارآفرینی که از موسس آمازون یاد می‌گیریم

مهم نیست که مدیر یک شرکت کوچک هستید یا کسب‌وکار بزرگی را به راه انداخته‌اید، برای هر کارآفرینی داشتن الگو و راهنمای مناسب شانس بزرگی محسوب می‌شود. موفقیت یک مجموعه تا حد زیادی به درایت و دانایی رهبر آن بستگی دارد. آشنایی با عوامل موفقیت مدیران بزرگ دنیا می‌تواند برای رهبران سایر کسب‌وکارها راهنمای بی‌نظیری باشد.

جف بزوس، یکی از ثروتمندترین افراد امریکاست که توانسته در طی ۲۰ سال گذشته آمازون را به یک شرکت ۲۵۰ میلیارد دلاری تبدیل کند. با وجود این‌که نام این مدیر کمرنگ تر از افرادی مثل بیل گیتس یا استیوجابز مطرح می‌شود اما او با بهره‌گیری از اصول خاص و هوش خود توانسته آمازون را به جایگاه فعلی برساند.

جف بزوس (Jeff Bezos) در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دنیا آمد. او در  سال ۱۹۹۴ بعد از  فارغ‌التحصیلی در چندین استارتاپ و شرکت معتبر مشغول به کار شد و اولین مدیر جوانی بود که در شرکت دی ای شاو (D.E.show) کار می‌کرد. با این وجود تمامی این مشاغل پردرآمد را کنار گذاشته و تصمیم گرفت تا کسب‌وکار مورد نظر خود را راه‌اندازی کند.

 

ایده‌ی شکل‌‌گیری آمازون در همین سال به ذهن بزوس رسید. در این دوره اینترنت کم‌کم در اختیار همه قرار می‌گرفت و همین دلیل خوبی بود تا کسب‌وکاری های زیادی با استفاده از آن راه بیفتند. بزوس می‌گوید:

“اسم ۲۰ کسب‌وکاری را که می‌توانستم از طریق اینترنت اجرا کنم، روی کاغذ نوشتم. در آخر به این نتیجه رسیدم که کتاب به راحتی از طریق اینترنت به فروش می‌رسد و مشتریان زیادی دارد. برای همین نیز تصمیم گرفتم تا یک کتاب‌فروشی آنلاین پیاده‌سازی کنم. این فروشگاه در ابتدا کتاب، سی‌دی و نوارهای موسیقی را در اختیار کاربران قرار می‌داد ولی بعدها به یک خرده‌فروشی بزرگ تبدیل شد.”

در حال حاضر آمازون نسبت به ۲۰ سال قبل تغییرات زیادی داشته است. بزوس علاوه بر آمازون فروشگاه‌های دیگری نیز به راه انداخته و در شرکت‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده است. Blue Origin یکی از همین شرکت‌هاست که در زمینه‌ی فناوری های مربوط به فضانوردی فعالیت می‌کند و یکی از رقبای اصلی شرکت اسپیس‌اکس است.

لازمه‌ی نوآوری این است که خود را برای شکست آماده کنید. حتی اگر نوآوری شما بسیار مفید باشد، ممکن است مردم استقبالی از آن نکنند. بنابراین باید خودتان را برای هر چیزی آماده کنید.

۴ نکته‌ای که در ادامه امده است، دیدگاه‌های این کارآفرین بزرگ را بیان می‌کند که می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکارها فوق‌العاده مفید باشد.

 

۱) استراتژی خود را روی ایده‌ای پیاده‌سازی کنید که می‌تواند موفق شود

 

جف بزوس فردی ریسک‌پذیر و مطلع است. همین دو ویژگی باعث شده تا بتواند تصمیمات استراتژیک بگیرد. او شغل خود را به عنوان مدیر ارشد شرکت D.E.show ترک کرد. همین روحیه‌ی ریسک پذیری باعث شد تا آمازون به شکل امروزی خود در بیاید.

جف از به کار بردن استراتژی‌های جدید برای مدل کسب و کاری خود نمی‌ترسد.  وضع کنونی آمازون و شرکت‌های وابسته‌ی به آن مرهون روحیه‌ی رهبران‌شان است.
“ایده‌ای را انتخاب کنید که می‌دانید نتیجه بخش است و روی آن سرمایه‌گذاری کنید.” این جمله کلید موفقیت کارآفرینی است.

 

۲) روی اهداف بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید

 

آمازون از سال ۱۹۹۴ کار خود را آغاز کرده است، درست زمانی‌که مردم درک درستی از اینترنت و کامپیوتر نداشتند. اما حالا هزاران نفر از این سایت اینترنتی خرید می‌کنند و نیازهای خود را رفع می‌نمایند. در واقع چشم‌انداز بلند مدت جف بزوس باعث شد تا بتواند کسب‌وکار پردرآمدی را برای خود به راه بیندازد. او حتی از میزان درآمد واقعی آمازون اطلاعی ندارد.

“نگرش بلندمدت باعث می‌شود تا کارهایی را به پایان برسانیم که در ذهن بقیه نگنجد.”

بزوس حدود ۱۶ سال است که در شرکت Blue Origin سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در ماه ژوئن سال گذشته توانست موشک‌های قابل استفاده مجدد خود را به فضا بفرستد. در حال حاضر نیز در تلاش برای فرستادن مسافران به فضاست. پروژه‌ای که ایلان ماسک نیز در پی انجام دادن آن است.

“ما فکر می‌کنیم که بتوانیم مسافران را از سال ۲۰۱۷ به فضا بفرستیم.

 

۳) وظایف کارآفرینی خود را به خوبی انجام دهید

 

جلسات کاری در شرکت جف بزوس به شیوه‌ای متفاوت برگزار می‌شود. روش سنتی به این شکل است که شخصی مطالب خود را با استفاده از اسلاید به دیگران توضیح می‌دهد. این روش برای ارائه‌دهنده مطلوب است ولی شنونده را اذیت می‌کند.

او از کارکنان می‌خواهد تا قبل از برگزاری جلسه گزارشی ۶ صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار بقیه قرار دهند تا در بیست دقیقه‌ی اول مطالعه کنند. سپس از اعضا خواسته می‌شود تا ایده‌ها و سوالات خود را در مورد موضوعات مطرح شده بیان کنند.

جف معتقد است این روش بهتر از شیوه‌ی ارائه‌ی سنتی است. در این روش ایده‌های اعضا متقابلا مطرح شده و بررسی می‌شود. این جزئیات کوچک کارآفرینی مثل جف بزوس را متفاوت‌تر از بقیه می‌کند.

 

۴) کارآفرینی انعطاف‎‌پذیر باشید

 

“تحول بیافرینید و کارکنان‌تان را آماده پذیرش تغییر کنید.”

جف بزوس از هر راه‌کاری برای موفقیت آمازون استفاده می‌کند. خرید واشنگتن پست یکی از همین راه‌کارها بود که منجر به افزایش ترافیک آمازون شد. بزوس در سال ۲۰۱۳ روزنامه‌ی واشنگتن پست (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را خرید. این روزنامه یک رسانه‌ی قدرتمند بود و آمازون را تقویت می‌کرد.

بعد از تصاحب واشنگتن پست سرویس‌های بسیاری به مجله اضافه شد. از جمله سرویس PostEverything که کارشناسان می‌توانند از طریق آن نظرات خود را بیان کنند. ایده‌ی ارسال کالا با استفاده از پهباد نیز یکی از پرژه‌های شخصی جف بزوس است که در راستای پیشرفت و بهتر شدن خدمات آمازون در حال پیاده سازی است.

“مواظب پولی که برای کسب‌وکارتان خرج می‌کنید، باشید. خرج‌کردن سرمایه‌ برای کارهای احمقانه و تمام کردن آن بسیار ساده است.