آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا: پیش‌نیازهای لازم برای خلق انواع مدل‌های محتوا

تولید محتوا ترکیبی از هنر، خلاقیت و آفرینش است. افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، اغلب اوقات به دنبال یافتن محتوای مورد نظر و تولید و ارائه آن به جذاب‌ترین شکل ممکن هستند. برخلاف تولید محصولات فیزیکی، هر محتوای تولیدی دارای ویژگی‌های خاص خود است. به عبارت دیگر نمی‌توان یک محتوای طراحی شده را به تولید انبوه رساند! بلکه برای هر محتوا باید دید متفاوت و منحصربه‌فردی داشت. اگر شما نیز علاقه‌مند به این حوزه و کسب درآمد از آن را دارید، برای آغاز مسیر باید پیش‌نیازهای آموزش تولید محتوا را بشناسید.

در این مقاله قصد داریم تا پیش‌نیازهای لازم برای آغاز تولید محتوا را به شما معرفی کنیم. اما پیش از این، لازم است تا ابتدا محتوا را به چند دسته اصلی تقسیم کنیم. محتوا کلمه بسیار جامع و عمیقی است. اما در یک نگاه کلی، می‌توان آن را به چند قسمت اصلی تقسیم‌بندی کرد. در این مقاله ۳ بخش اصلی آن یعنی محتوای متنی، گرافیکی و همچنین ویدئویی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پیش‌نیازهای لازم برای آموزش تولید محتوا متنی

محتوای متنی درباره داستان‌سرایی است؛ البته این بار داستان نه برای کودکان و نه یک رمان برای بزرگسالان خواهد بود! بلکه شما باید جذاب‌ترین داستان‌ها را در مورد یک سوژه خاص بنویسید. این سوژه ممکن است یک سفر، یک رویداد و یا حتی یک محصول بی‌جان باشد! اگر قلم شما به اندازه کافی روان و جذاب باشد، هر سوژه‌ای ارزش داستان‌سرایی را خواهد داشت. با رعایت نکات زیر می‌توانید در زمینه آموزش تولید محتوا در قالب متن موفق‌تر باشید:

  • آثار نویسندگان مختلف را بخوانید: هر نویسنده بزرگی سبک خاص خود را دارد. اگر آثار یک نویسنده را به مدت طولانی دنبال کنید، می‌توانید به سادگی قلم او را از بین آثار سایر نویسندگان تشخیص دهید. با مطالعه آثار و قلم نویسندگان مختلف، می‌توانید سبک‌های مختلف در نویسندگی را یاد بگیرید.
  • لحن‌های مختلف را بشناسید: هر لحن برای شرایط متفاوتی مناسب خواهد بود. برای مثال لحنی که این مقاله با آن نوشته شده است، به هیچ وجه شبیه به لحن محاوره‌ای و گفتار روزمره ما نیست. از طرفی استفاده از یک لحن محاوره‌ای برای یک مقاله در مورد آموزش تولید محتوا هم چندان مناسب نخواهد بود! پس با تحقیق در مورد لحن‌های مختلف و کاربرد هر کدام، در هر لحظه با بهترین حالت ممکن صحبت کنید. (به نظر شما اگر این مقاله در مورد یک موضوع طنز و یا موضوعی آموزشی برای کودکان بود، باز هم لحن فعلی آن می‌توانست مناسب باشد؟!)
  • اصول نگارشی را بیاموزید: زیربنای تولید محتوای متنی، شناخت و رعایت اصول نگارشی است. اشتباهات املایی و یا حتی ایرادات نگارشی از یک نویسنده حرفه‌ای به هیچ وجه مورد قبول نیست. پس اگر قصد دارید تا به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت داشته باشید، به شدت بر روی اصول نگارشی و املایی حساس باشید. همچنین استفاده از ابزاری مانند ویراستیار می‌تواند در رفع ایرادات نگارشی و املایی به شما کمک کند.
  • روش‌های جذاب نویسی را بشناسید: یک عنوان جذاب، مقدمه وعده دهنده و متن جذاب می‌تواند خستگی و کسل‌کنندگی محتوای متنی را از بین ببرد. پس برای نوشتن یک محتوای جذاب، راه و روش روان‌شناختی آن را یاد بگیرید.

 

تولید محتوای متنیبیشتر بخوانید: استراتژی محتوا: مفهومی عمیق و سرنوشت‌ساز در پیشرفت و موفقیت یک کسب‌وکار

پیش‌نیازهای لازم برای آموزش تولید محتوای گرافیکی

تولید محتوای گرافیکی که با نام تولید محتوای تصویری نیز شناخته می‌شود، با دنیای تصاویر ثابت سروکار دارد. برای مثال طراحی بنر و یا تصاویر برای صفحات اینستاگرام در این بخش قرار می‌گیرد. خلق تصاویر نیز نیاز به آموزش تولید محتوا برای سبک خاص خود را دارد. راهکارهای زیر می‌تواند در این مسیر مؤثر باشند:

  • ابزارهای مختلف را بشناسید: خلق تصاویر نیاز به ابزار دیجیتالی خاصی مانند فتوشاپ دارد. با تسلط کافی بر روی این ابزارها می‌توانید ایده‌های خود را به تصاویر جذابی تبدیل کنید.
  • ایده بگیرید: اگر در ابتدای راه خلق محتوای تصویری قرار دارید، می‌توانید از تصاویر گرافیکی دیگر ایده بگیرید. ایده گرفتن به هیچ وجه یک نقطه ضعف به شمار نمی‌رود. چرا که با تغییر یک ایده می‌توانید به یک تصویر کاملاً جدید و بدیع دست پیدا کنید. اما در حد امکان از کپی کردن یک اثر خودداری کنید. چرا که در ابعاد بزرگ‌تر، مخاطبان به سرعت می‌توانند یک تصویر یا طرح کپی شده را تشخیص دهند.
  • در مورد روان‌شناسی رنگ مطالعه کنید: هر کدام از رنگ‌ها از لحاظ روان‌شناختی دارای بار خاصی هستند. این جنبه روانی می‌تواند طراحی یک لوگو یا تصویر را بسیار زیبا و اثربخش‌تر کند.
  • نکات عکاسی را یاد بگیرید: ممکن است در تولید محتوای گرافیکی و تصویری، نیاز به عکاسی داشته باشید. هرچند که وب‌سایت‌های کاربردی و رایگانی مانند Unsplash و Free Peek تصاویر بسیار متنوع در سوژه‌های خاص را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ اما گاهی ممکن است تا خودتان نیاز به عکاسی از یک سوژه یا محصول داشته باشید.

 

آموزش تولید محتوا برای اینستاگرامبیشتر بخوانید: تولید محتوا در اینستاگرام: ۴ ترفند ساده و کاربردی برای کسب‌وکارها

پیش‌نیازهای لازم برای آموزش تولید محتوای ویدیویی

اگر به تصاویر متحرک ویدیوها علاقه دارید، بهتر است خودتان وارد تولید محتوا در این حوزه شده و ایده‌های ذهنی‌تان را خلق کنید. ایجاد ویدیو و تصاویر متحرک نیز دارای پیش‌نیازهای آموزش تولید محتوا در سبک خود است. برخی از این پیش‌نیازها عبارت‌اند از:

  • ابزارهای لازم را بشناسید: تولید محتوای ویدیویی و متحرک هم دارای ابزارهای خاص خود است. همانند تولید محتوای تصویری، تسلط به ابزار محتوای متحرک نیز می‌تواند به شما در خلق ایده‌هایتان کمک کند.
  • نگاه متفاوتی به محتوای ویدیویی داشته باشید: اگر علاقه‌مند به تماشای فیلم، انیمیشن و یا سریال هستید، لازم است تا دید متفاوتی نسبت به محتوای علایق خود داشته باشید! توجه به ترفندهای سینمایی و یادگیری اصول تولید محتوای متحرک می‌تواند محتوای تولید شده توسط شما را بسیار خاص و جذاب‌تر کند.

 

تولید محتوای ویدیوییبیشتر بخوانید: ۸ دلیل قانع‌کننده برای استفاده از ویدیو مارکتینگ برای مخاطبان امروزی

محتوای خود را به دنیا هدیه دهید

اثربخشی یک محتوا ممکن است مسیر زندگی یک شخص را تغییر دهد. مهم نیست که محتوای شما در چه حوزه‌ای باشد؛ اگر در هر موردی بهترین اثر خود را خلق کنید، این اتفاق قطعاً روی خواهد داد.

در این مقاله به معرفی پیش‌نیازهای آموزش تولید محتوا در هر یک از دسته‌بندی‌های آن پرداختیم. فراموش نکنید که دنیا منتظر خلق محتوای ناب و ایده‌های ذهنی شماست. پس این هدیه را از مخاطبان آینده خود دریغ نکنید!

به نظر شما چه مهارت‌ها و پیش‌نیازهای دیگری برای آموزش تولید محتوای متنی، گرافیکی و ویدیویی لازم است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.